Dzisiaj w Berlinie podczas wystawy ILA zaprezentowano pełnowymiarowy model nowego europejskiego bezzałogowego statku latającego klasy MALE. To wspólne przedsięwzięcie Airbusa, Dassault i Leonardo. W ceremonii wzięli udział prezes Airbus Defence and Space Dirk Hoke, starszy wiceprezes ds. międzynarodowych Dassault Aviation Benoit Dussaugey i dyrektor zarządzający Leonardo Aircraft Lucio Valerio Cioffi.
Prezentacja modelu EuroMALE stanowi zwieńczenie prac studialnych, zapoczątkowanych we wrześniu 2016 przez cztery państwa: Niemcy, Francję, Włochy i Hiszpanię, w następstwie deklaracji o wspólnym opracowaniu europejskiego bsl klasy MALE, podpisanej w maju 2015.
Przed nami jeszcze dużo pracy, a model EuroMALE jest pierwszym dowodem pokazującym co Europa może osiągnąć w sektorze nowoczesnych technologii, jeśli połączy swoje zdolności przemysłowe i wiedzę. EuroMALE będzie elementem gwarantującym suwerenność Europy w przyszłości i jest doskonale przystosowany do spełnienia pilnych potrzeb operacyjnych europejskich sił zbrojnych. To innowacyjne partnerstwo rozwiąże także problemy z ograniczonymi budżetami krajów partnerskich dzięki połączeniu funduszy na badania i rozwój - powiedział Dirk Hoke.
Dzisiejsza ceremonia odzwierciedla całkowite zaangażowanie naszych przedsiębiorstw w europejską obronność i suwerenność. Współpraca i nowoczesne technologie […] gwarantują strategiczną autonomię Europy - dodał Benoit Dussaugey.
Bezzałogowce i ich zastosowanie stanowią jedną z kluczowych technologii niezbędnych do ewolucji europejskiego przemysłu obronnego. Projekt EuroMALE będzie wspierał rozwój nowoczesnych technologii i przyczyni się do zachowania kluczowych kompetencji i miejsc pracy w Europie, jednocześnie zapewniając siłom zbrojnym doskonałe zdolności i suwerenność operowania - podkreślił Lucio Valerio Cioffi.
EuroMALE został zaprojektowany do misji rozpoznawczych, wywiadowczych i obserwacyjnych, z możliwością opcjonalnego uzbrojenia. Zespół napędowy złożony z dwóch silników poruszających śmigła pchające ma zapewnić wystarczającą ilość energii do zasilania wyposażenia pokładowego, a także umożliwić nad gęsto zaludnionymi krajami europejskimi. Wejście EuroMALE do służby planowane jest w połowie następnej dekady (Start europejskiego bsl MALE, 2016-09-29).