Reklama
Reklama

Na wystawie w Farnborough zaprezentowano makietę nowego brytyjskiego wielozadaniowego samolotu bojowego noszącego nazwę Tempest nawiązującą do słynnego samolotu myśliwsko-szturmowego z 2. wojny światowej. Ma on być jednym z elementów nowej strategii brytyjskiego Ministerstwa Obrony, dotyczącej lotnictwa bojowego przyszłości.

Pełnowymiarowa makieta nowego brytyjskiego wielozadaniowego samolotu bojowego. Jego nazwa - Tempest - nawiązuje do słynnego samolotu myśliwsko-szturmowego z 2. wojny światowej / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Podczas ceremonii odsłonięcia makiety Tempesta, znajdującej się w pawilonie BAE Systems, sekretarz obrony W. Brytanii Gavin Williamson powiedział: Wkraczamy w niebezpieczną nową erę wojny, więc naszym głównym celem musi być przyszłość. Dziś oferujemy wam spojrzenie w przyszłość. Wielka Brytania jest światowym liderem w dziedzinie lotnictwa wojskowego, łączącym umiejętności i technologię z całej Europy - dodał Gavin Williamson.

Tempest, który wygląda tak jak większość ujawnionych wcześniej wizualizacji nowych wielozadaniowych samolotów bojowych, mających napęd złożony z dwóch silników, układ aerodynamiczny zapewniający obniżoną wykrywalność (stealth) i wirtualną kabinę załogi, w której wszystkie informacje są prezentowane na wyświetlaczu nahełmowym pilota, ma zastąpić w służbie używanego obecnie Eurofightera Typhoona. Nowy samolot ma być eksploatowany także jako bezzałogowiec. Jego uzbrojenie mają stanowić m.in. laser pokładowy i rój mniejszych bojowych bezzałogowców.

Tempest powstaje w ramach 10-letniego programu wartości 2 mld GBP, realizowanego w ramach ogłoszonego w 2015 Strategicznego Przeglądu Obrony i Bezpieczeństwa (SDSR). W skład zespołu Tempest wchodzą m.in.  BAE Systems, Leonardo, MBDA, Rolls-Royce i Royal Air Force (królewskie wojska lotnicze W. Brytanii). Jego prace mają skupić się na zagadnieniach dotyczących technologii stealth, nowych urządzeń obserwacyjnych i rozpoznawczych, kompozytów, napędu i awioniki.

Jak powiedział Gavin Williamson, Brytyjczycy poszukują partnerów do współpracy. Jako potencjalni kooperanci postrzegane są Japonia, Szwecja i Turcja. Pierwsze decyzje związane z nabyciem nowego samolotu mają zostać podjęte przez Londyn do końca 2020, a ostateczne decyzje w sprawie inwestycji - do 2025. Za 10 lat Tempest ma już być w służbie w RAF, uzupełniając zdolności Typhoona i F-35B - podkreślił Williamson.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.