Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Transition w powietrzu

Lotnictwo cywilne, 19 marca 2009

Po długiej zwłoce, amerykańska Terrefugia poinformował wczoraj oficjalnie o oblocie samoloto-samochodu Transition. Wydarzenie miało miejsce 5 marca. Certyfikowanie maszyny przewidziane jest na 2010.

Pierwszy lot Transition był niewiele dłuży od lotu maszyny braci Wright - trwał 37 sek...

Oblot odbył się z Plattsburgh International Airport, w stanie Nowy Jork. Za sterami zasiadł emerytowany pilot wojskowy, Phil Meteer. Pierwsza próba odbyła się w tajemnicy, o 7:40 rano czasu miejscowego. Lot trwał 37 sek. Od tego czasu przeprowadzono jeszcze 6 kolejnych, coraz dłuższych prób, nie oddalając się jednak od terenu lotniska.

Według oblatywacza, pojazd zachowuje się w powietrzu stabilnie i łatwo się nim steruje. Równie pozytywne były jego doświadczenia z lądowaniem. Chwalił bardzo dobrą widoczność z kabiny.

...kolejne próby były już o wiele bardziej odważne, choć wszystkie przeprowadzono nad terenem lotniska w Plattsburgh. Z boku widoczny jest samolot towarzyszący / Zdjęcie: Terrefugia

Według właścicieli Terrafugii (po łacinie słowo to oznacza ucieczkę z ziemi), zostanie teraz zbudowany prototyp modelu produkcyjnego, który wraz z obecnym demonstratorem będzie poddany serii testów certyfikacyjnych. Powinny one zakończyć się w 2010. Rok później mają rozpocząć się dostawy pierwszych hybryd.

Transition w czasie lotu napędzany jest śmigłem pchającym. Silnik Rotax 912S o mocy 100 KM zapewnia (na razie teoretycznie) prędkość przelotową rzędu 185 km/h, przy zużyciu paliwa ok. 20 l/100 km. Producent potwierdził ostatecznie, że w czasie jazdy drogowej (z maksymalną prędkością rzędu 90 km/h), napęd przenoszony jest na przednie koła. Nie usunęło to jednak wszystkich wątpliwości, co do przydatności do jazdy szosowej, głównie z powodu dużej powierzchni bocznej, po złożeniu skrzydeł, narażającej hybrydę na działanie wiatru (zobacz: Samochód-samolot).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra