Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kolejny wypadek Cessny 162

Lotnictwo cywilne, 20 marca 2009

W czasie prób prototypu Cessny 162 SkyCatcher pilot nie był w stanie wyprowadzić samolotu z niekontrolowanego korkociągu i użył systemu ratunkowego. Spadochron zadziałał, jednak samolot został poważnie uszkodzony. To już drugi wypadek w czasie testów Cessny 162.

Cessna 162 to odpowiedź amerykańskiego producenta na zapotrzebowanie na samolot klasy LSA (light sport aircraft), czyli najszybciej rozwijającego się sektora lekkiego lotnictwa w USA. Ma maksymalną masę startową 599 kg (dopuszczalna to 600 kg), ok. 160 kg mniejszą niż Cessna 152, która ma podobne wymiary. Ulokowanie produkcji w Chinach pozwoliło zaś - przy zachowaniu stosunkowo bogatego wyposażenia awionicznego - na zbicie ceny do ok. 110 tys. USD za egz. / Zdjęcie: Cessna

Do zdarzenia doszło w czwartek rano. Według oficjalnego oświadczenia przedstawicieli Cessny, przeprowadzana wówczas ostatni z kluczowych testów w procesie certyfikacji nowej konstrukcji - zachowania maszyny w czasie niekontrolowanego korkociągu. Do tej pory nie wiadomo, co spowodowało, że pilot nie był w stanie odzyskać kontroli nad samolotem. Uruchomił system ratowniczy (Ballistic Recovery Systems, BRS), czyli duży spadochron, który ma za zadanie złagodzenie skutków zdarzenia samolotu z ziemią. System zadziałał i pilot o własnych siłach opuścił kabinę. Silny wiatr spowodował jednak, że nieco później spadochron zaczął ciągnąć samolot po ziemi i zwiększył jego uszkodzenia.

To już drugi wypadek w czasie testów SkyCatchera. We wrześniu ubiegłego roku, w czasie próby przeciągnięcia, inny prototyp wpadł w korkociąg, którego pilot nie był w stanie opanować. BRS nie zadziałał prawidłowo i pilot musiał skakać ze spadochronem osobistym. Odniósł niegroźne obrażenia.

Wczorajsze zdarzenie może odbić się niekorzystnie na dotrzymaniu terminów pierwszych dostaw Cessny 162. Amerykański wytwórca ma przynajmniej 800 potwierdzonych zamówień na ten lekki i tani samolot turystyczno-sportowy. Zakończenie procesu certyfikacji planowane jest w ciągu najbliższych miesięcy. Pod koniec roku pierwsze samoloty mają trafić do nowych właścicieli. Tymczasem incydent może spowodować kilkumiesięczną zwłokę. Poprzedni wypadek zmusił konstruktorów Cessny do przeprojektowania m.in. statecznika poziomego, co opóźniło program testów o kwartał.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.