Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Sea Kingi zakończyły służbę w Royal Navy

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 02 października 2018

Royal Navy (królewska marynarka wojenna W. Brytanii) 26 września wycofała z eksploatacji ostatnie śmigłowce Westland Sea King. Były to wiropłaty wersji Mk7 ASaC (Airborne Surveillance and Control – obserwacyjnej i kierowania).

Pożegnalny przelot Sea Kingów ASaC7 z 849 Naval Air Squadron / Zdjęcie: Royal Navy

Pożegnalny przelot pary Sea Kingów ASaC7 z 849 Naval Air Squadron obył się tydzień wcześniej. Mimo niesprzyjającej pogody śmigłowce noszące n-ry takt. E420 (liczący zaledwie 32 lata, z załogą w składzie: Lt Cdr (kmdr ppor.) Tank Murray, Lt Cdr Richard Lewis i Lt (kpt.) Ben Selwood) i ZA126 (38-letni, z załogą w składzie

Lt Cdr Ian Chudle, Lt Cdr Matt Round, Lt Dale Eyers i Lt Martin Pittock) wystartowały z RNAS Culdrose i skierowały się nad Teignmouth, Dartmoor i Bodmin Moor, Padstow, Newquay i St Ives, a następnie Land's End, Penzance, Mounts Bay i po ok. 3 h powróciły do Culdrose.

Od 1969 Royal Navy używała ponad 140 Sea Kingów w różnych wariantach. Jako pierwsze do eksploatacji weszły śmigłowce ZOP HAS Mk1, a następnie HAS Mk.2, Mk.5 (część z nich zmodyfikowano jako poszukiwawczo-ratownicze HAR.5.) i Mk.6. Ostatnie Sea Kingi HAS wycofano w 2003. Ich miejsce zajęły Merliny HM.1. Dla potrzeb Royal Marines opracowano wersję transportową HC.Mk 4 / Commando (Nowy śmigłowiec Royal Marines , 2016-11-01).

Po doświadczeniach z wojny o Falklandy, niektóre Sea Kingi HAS.1 i HAS.2 zostały przebudowane jako śmigłowce wczesnego ostrzegania AEW.2 (Airborne Early Warning), zastąpione następnie przez AEW.5 i AEW.7. Te ostatnie oznaczono później jako ASaC.7, zwane powszechnie Bagger , ze względu na zabudowaną z boku kadłuba charakterystyczną osłonę anteny stacji radiolokacyjnej Thorn EMI Searchwater.

Sea Kingi ASaC.7 były oczami na niebie Royal Navy, szukając zagrożeń z powietrza dla lotniskowcowych grup bojowych, a później także wspierając działania wojsk lądowych na Bałkanach oraz w Iraku, Sierra Leone i Afganistanie, gdzie podczas 5-letniej misji wykonały ponad 2000 misji w temperaturze od –15°C od +55°C. Informacje, które przekazały ich załogi, doprowadziły do aresztowania 150 podejrzanych o terroryzm oraz przejęcia 40 t narkotyków i 172 t materiałów wybuchowych.

Pod koniec września trzy ostatnie zdatne do lotu Sea Kingi ASaC.7 z 849 NAS zostały przebazowane z RNAS Culdrose do bazy HMS Sultan w Gosport. Czwarty wiropłat dotarł tam drogą lądową. Następnie wszystkie zostały oficjalnie spisane ze stanu Royal Navy.

Zadania Sea Kingów ASaC7 przejmą Merliny HM2 wyposażone w system wczesnego ostrzegania Crowsnest, służący do śledzenia celów powietrznych, morskich i lądowych w dużej odległości. Będą one operować m.in. z pokładów nowych brytyjskich lotniskowców typu Queen Elizabeth (F-35B operują z Queen Elizabeth, 2018-10-01).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.