Pentagon przyznał kontrakty na prace inżynierskie, produkcję i rozwój wozów bojowych Mobile Protected Firepower (MPF) i szybkie opracowanie prototypu z opcjami początkowej produkcji małoseryjnej.
W ramach MPF US Army (wojska lądowe Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej) chcą pozyskać nowe wozy bojowe, uzbrojone w działo kal. 105-120 mm, zdolne do precyzyjnego rażenia celów, mające zdolność do szybkiego przemieszczania się w różnych warunkach terenowych. Ich użytkownikami mają być brygadowe zespoły bojowe piechoty (IBCT).
Wojsko zamierza nabyć 24 prototypy MPF. Ich dostawy mają rozpocząć się za 14 miesięcy i zakończyć po kolejnych 4-5 miesiącach. Następnie wozy zostaną poddane próbom ogniowym, mobilności i przeżywalności. Wybór zwycięzcy ma zostać dokonany w 2022.
W ramach produkcji małoseryjnej US Army zamierza nabyć 26 wozów, z opcją na dalszych 28 i przebudowaniem 8 wozów prototypowych. Docelowo wojsko chce dysponować 504 MPF, po 14 dla każdego IBCT. Plany zakładają, że pierwszy IBCT zostanie wyposażony w MPF do 15 października 2025.
Pierwszym z kontrahentów jest brytyjska spółka BAE Systems, która otrzymała niemal 376 mln USD na opracowanie i wyprodukowanie 12 prototypów. Prace będą wykonywane w zakładach BAE Systems w Aiken w Południowej Karolinie, San Jose w Kalifornii, Sterling Heights w Michigan i York w Pensylwanii.
Propozycja BAE Systems to pojazd wykorzystujący rozwiązania wdrożone przez US Army w ramach programu M8 Armored Gun System. Jego uzbrojenie stanowi 105-mm armata M35 kal. z systemem automatycznego ładowania, o szybkostrzelności 12 strz./min. Pojazd może być przewożony w ładowni samolotu transportowego C-17 Globemaster, co spełnia wymagania transportowe US Army.
Obsługa może być wykonywana samodzielnie przez personel IBCT, dzięki m.in. połączeniu wszystkich elementów zespołu napędowego w jedną całość (powerpack), co umożliwia łatwy dostęp do silnika i układu napędowego bez użycia ciężkiego sprzętu (BAE Systems w programie MPF, 2018-03-05).
Konkurentem Brytyjczyków są Amerykanie z General Dynamics Land Systems, którzy otrzymali na swój projekt nieco ponad 335 mln USD. Według dostępnych informacji ich wóz, nazwany Griffin III, składa się z wieży ze 120-mm działem zapożyczonym z czołgu podstawowego M1A1/M1A2 Abrams i podwozia pojazdów rodziny Ajax.