Istotnym elementem polskiego zaawansowanego technologicznie eksportu specjalnego, którego bilans z roku 2017 można obecnie ostatecznie oszacować, bazując na oficjalnych zestawieniach unijnych, są kontrakty zagraniczne działającej na warszawskim Okęciu spółki ETC-PZL Aerospace Industries.
Warszawska spółka – w odróżnieniu od całej gamy eksportujących polskich przedsiębiorstw lotniczych – jest między innymi finalnym producentem i finalnym dostawcą dla wojsk lotniczych wielu krajów całego świata zaawansowanych symulatorów awaryjnego opuszczania współczesnych samolotów bojowych. W tej specyficznej technologicznej niszy ETC-PZL Aerospace Industries jest jednym z wiodących globalnych graczy symulatorowej superligi. A co ważne jej rozwiązania i produkty są dziełem polskiej myśli konstrukcyjnej, choć udziałowcem jest kapitał amerykański.
W 2017 dostawy zagraniczne symulatorów lotniczych – objętych obowiązkowymi procedurami licencyjnymi dla technologii i produktów o znaczeniu obronnym – stanowiły 13% obrotów ETC-PZL Aerospace Industries.
Z Okęcia dostarczono:
- wojskom lotniczym Kataru – symulator katapultowania pilota samolotu wielozadaniowego F-15 o ogólnej wartości 4 343 057 zł, z czego na 2017 przypadła ostatnia transza – 1 863 605 zł;
- wojskom lotniczym Indii – symulator katapultowania pilotów samolotów Jaguar, MiG-29 i Su-30 o ogólnej wartości 8,4 mln zł, z czego na rok 2017 finalna transza wyniosła 172 200 zł;
- królewskim wojskom lotniczym Malezji – symulator katapultowania pilotów myśliwców MiG-29 i Su-30 o ogólnej wartości 3 939 997 zł, z czego na rok 2017 ostatnia transza wyniosła 864 691,78 zł.
W 2017 klientom z Unii Europejskiej dostarczono:
- dla włoskiej spółki Leonardo w ramach realizacji dostaw samolotów treningowych Aermacchi M-346 Bielik do Polski – kompletny system symulacji opuszczania samolotu – ostatnia transza wyniosła 422 521,01 zł;
- dla niemieckiej spółki CAE – oprogramowanie do symulatora lotu wybranego dla polskich śmigłowców SW4 – ostatnia transza – 187 996 zł.
Pełna wersja podsumowania polskiego eksportu i importu specjalnego w 2017 w styczniowym numerze RAPORT-wto.