Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zerwana umowa na chorwackie F-16

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 11 stycznia 2019

Zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami Izraelowi nie udało się sprzedać Chorwacji 12 samolotów F-16C/D Barak, wcześniej używanych przez Hejl HaAvir (izraelskie wojska lotnicze). Oficjalne oświadczenie w tej sprawie złożył 10 stycznia dyrektor generalny Ministerstwa Obrony Izraela Udi Adam, podczas oficjalnej wizyty w Republice Chorwacji. Izraelska delegacja przeprowadziła oficjalne rozmowy z wyższymi przedstawicielami Ministerstwa Obrony i Sił Zbrojnych Chorwacji, z wicepremierem i ministrem obrony Damirem Krstičeviciem i szefem sztabu generalnego gen. Mirko Šundovem na czele.

/ Zdjęcie: MO Republiki Chorwacji

Jak wiadomo chorwacki resort obrony zwrócił się do Izraela z prośbą o przedstawienie stanowiska do 11 stycznia 2019 w sprawie realizacji dostaw samolotów F-16C/D Barak, oferowanych w międzynarodowym przetargu i wybranych przez Republikę Chorwacji w przejrzystej procedurze. Izrael był odpowiedzialny za uzyskanie zgody Stanów Zjednoczonych Ameryki na dostarczenie samolotów do Republiki Chorwacji w zamówionej konfiguracji.

Wicepremier i minister obrony Damir Krstičević powiedział w oficjalnym oświadczeniu: Po konsultacjach z delegacją izraelską mogę przekazać, że Izrael sprzeciwia się przyjęciu odpowiedzialności i niestety oficjalnie poinformowało Ministerstwo Obrony, że nie jest w stanie uzyskanie odpowiedniej zgody USA na dostawę ex-izraelskich F-16 samolotów Barak do Republiki Chorwacji.

Umowa między Chorwacją a Izraelem nie została podpisana i Chorwacja nie poniosła [z tego tytułu] żadnych szkód finansowych. Chorwacja od początku do końca przeprowadziła ten niezwykle skomplikowany proces systematycznie i odpowiedzialnie, a jedyną wytyczną był chorwacki interes narodowy. Przeprowadziliśmy przejrzysty międzynarodowy przetarg mający na celu wybór wielozadaniowego samolotu bojowego, który miał jasne kryteria i zapewniał te same warunki każdej zaangażowanej stronie – dodał Damir Krstičević.

Zrobiliśmy wszystko poprawnie i nie ponosimy odpowiedzialności za nieoczekiwane komplikacje, ani nie byliśmy w stanie wpłynąć na nie. Zadaliśmy właściwe pytania i otrzymaliśmy odpowiednie gwarancje. Ministerstwo Obrony nadal jest otwarte na współpracę i dążenie do wzajemnych stosunków z Ministerstwem Obrony Izraela. Chcę potwierdzić, że Chorwacja nadal ma wolę polityczną, aby utrzymać swoje zdolności bojowe. Jestem przekonany, że rząd Chorwacji znajdzie sposób na osiągnięcie tego celu – podkreślił minister Krstičević

Ministerstwo Obrony Izraela przywiązuje ogromną wagę do wzmocnienia naszych dwustronnych relacji. W tym kontekście zainicjowaliśmy projekt sprzedaży samolotów F-16 z izraelskim know-how i technologią. Projekt ten został przeprowadzony zgodnie z profesjonalnymi standardami w ramach umowy międzyrządowej między naszymi krajami – oświadczył Udi Adam.

Niestety warunki nie były odpowiednie i nie byliśmy w stanie zapewnić odpowiednich zezwoleń i zrealizować projekt z powodu nieprzewidzianych okoliczności pozostających poza naszą kontrolą. Przez cały czas Chorwacja i Izrael prowadziły otwarty i profesjonalny dialog. Chorwacja wykazała się profesjonalizmem i właściwą oceną na każdym etapie procesu. Chorwacja nie mogła wywrzeć wpływu na jego wynik i nie może być pociągnięta do odpowiedzialności. Ministerstwo Obrony Izraela oczekuje dalszego rozwoju owocnych stosunków z Chorwacją i dołożymy wszelkich starań, aby pogłębić nasze relacje w wielu dziedzinach – dodał szef izraelskiego resortu obrony (Impas w sprawie F-16 dla Chorwacji, 2019-01-04).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.