Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zmiana warty na Sycylii

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 23 stycznia 2019

W ubiegłym tygodniu po raz kolejny nastąpiła wymiana samolotów operujących z bazy NATO Sigonella na Sycylii w ramach misji Polskiego Kontyngentu Wojskowego EU Sophia.

Misja Unii Europejskiej została ustanowiona w maju 2015 w celu rozbijania przemytu migrantów i handlu ludźmi w centralnej części Morza Śródziemnego / Zdjęcie: kmdr ppor. Marcin Braszak, BLMW

15 stycznia po raz trzeci na teatrze działań PKW Sophia znalazł się samolot M28B 1R Bryza (nr boczny 1017), zwany Białą Damą. Zmienił tam samolot z nr takt. 1008, który pełnił misję z bazy Sigonella od początku października ub.r. i powrócił do macierzystej, 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach w piątek, 18 stycznia. Bryza (nr 1017) działała w ramach kontyngentu od momentu jego inauguracji na Sycylii tj. od lutego 2018 (Zakończono przebazowanie PKW EU Sophia, 2018-02-16).

Ze względu na stosunkowo dużą odległość do pokonania, przebazowanie zwykle odbywa się wieloetapowo. Pierwszy lot do Sigonelli Bryza o nr 1017 rozpoczęła 14 lutego 2018. Po lądowaniu w Krakowie załoga wyruszyła w dalszy lot kolejnego dnia, realizując międzylądowania w Zagrzebiu oraz w jednej z baz na południu Włoch. Miesiąc później, 15 marca 2018, w godzinach porannych, samolot M28B 1R 1017 wykonał pierwszą misję rozpoznawczą w ramach PKW UE Sophia nad Morzem Śródziemnym (Pierwsza misja PKW EU Sophia, 2018-03-19).

26 marca 2018 w Sigonelli wylądował samolot M28B 1R o nr bocznym 1008, który zastąpił Białą Damę na teatrze działań. Trzy dni później samolot 1017 powrócił do Siemirowic.

W trakcie misji dostrzeżono potrzebę doposażenia działających w ramach PKW samolotów poprzez dodanie systemu łączności satelitarnej SATCOM, dodatkowych radiostacji dla nawigatorów i systemu automatycznej identyfikacji jednostek pływających (AIS). Jako pierwszy do wykonawcy doposażenia, PZL Mielec, dotarł po przylocie do kraju, samolot 1017, który po modernizacji ponownie został przebazowany do Sigonelli i od 26 czerwca rozpoczął wykonywanie zadań w ramach PKW EU Sophia. Dwa dni później do kraju, celem modernizacji analogicznej do tej przeprowadzonej na samolocie 1017, powrócił samolot 1008 (100 dni PKW Sophia, 2018-06-13).

Ponowna wymiana samolotów miała miejsce w październiku 2018. 2 października, po wykonaniu niezbędnych modernizacji, samolot M28B 1R o nr bocznym 1008 przebazowano do Bazy Lotniczej Sigonella, a dwa dni później do Siemirowic powrócił samolot 1017. 17 października załoga lotnicza PKW EU Sophia wykonała samolotem M28B 1R o numerze bocznym 1008 setny lot, a 6 listopada, zrealizowano najdłuższą misję w ramach PKW, spędzając łącznie w powietrzu 8 h i 17 min. 7 grudnia Zespół Lotniczy PKW EU Sophia osiągnął nalot 500 godzin spędzonych nad Morzem Śródziemnym.

Misja Unii Europejskiej została ustanowiona w maju 2015 w celu rozbijania przemytu migrantów i handlu ludźmi w centralnej części Morza Śródziemnego. We wrześniu 2015, dwa miesiące po oficjalnym rozpoczęciu, otrzymała nazwę Sophia. W lipcu 2017 Rada UE przedłużyła mandat operacji EU Navfor Med Sophia do 31 grudnia 2018, a następnie do 31 marca 2019.

Polski Kontyngent Wojskowy EU Sophia, sformowany przez BLMW, liczy 100 żołnierzy. W skład kontyngentu wchodzą także żołnierze z: Komponentu Wojsk Specjalnych, 10. Brygady Logistycznej, 9. Brygady Wsparcia Dowodzenia, 3. Flotylli Okrętów, Żandarmerii Wojskowej i 6. Ośrodka Radioelektronicznego. Główne zadania PKW EU Sophia to działania zmierzające do ograniczenia nielegalnego przemytu ludzi i towarów do Europy oraz wspieranie morskich sił bezpieczeństwa Libii w szkoleniu i realizacji działań na rzecz ograniczenia nielegalnej imigracji.

Na podstawie informacji BLMW


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.