Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Tu-204-300 dla ośrodka kosmicznego

Astronautyka, Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 30 marca 2019

29 marca 2019 w Czkałowskim pod Moskwą odbyła się uroczystość przekazania Ośrodkowi przygotowań kosmonautów (CPK) samolotu Tu-204-300. Przyleciał on z Ulianowska, gdzie powstał. Ma służyć do przewozów kosmonautów na kosmodrom, ich powrotu z misji, szkolenia w lotach bez widzialności ziemi, a także transportu pracowników kosmodromów Bajkonur i Wostocznyj.

Pierwszy Tu-204-300 dla CPK, nr rej. RA-64045 Siergiej Koroliew, ląduje w Czkałowskim, 29 marca 2019 / Zdjęcie: OAK

CPK nie otrzymywał nowych samolotów od lat 1990. Dopiero w 2012 zdecydowano o zakupie dwóch Tu-204-300. Mają one zastąpić Tu-134, używane już od 40 lat. Co ważne, nowe samoloty nie będą miały ograniczeń w lotach poza granicami FR. Pozwoli to m.in. na loty do europejskiego ośrodka kosmicznego Kourou w Gujanie Francuskiej, skąd startują m.in. rosyjskie Sojuzy.

Fragment wnętrza Tu-204-300 dla CPK, nr rej. RA-64045 Siergiej Koroliew / Zdjęcie: twitter – Rogozin

Dostarczony wczoraj Tu-204-300 ma nr rej. RA-64045. Nadano mu imię Siergiej Koroliew. W Ulianowsku kończy się przygotowanie drugiego samolotu – RA-64044 Jurij Gagarin. Może on trafić do odbiorcy już w przyszłym tygodniu.

Tu-204-300 dla CPK to przebudowane przez AO Rusawiainter Tu-204-100W, które wcześniej były własnością IFK (Iliuszin Finans Ko.). Samolot w tej wersji ma kadłub krótszy o 6 m i zwiększony do 107,7 t maksymalny ciężar startowy. Jego zasięg wynosi 9 tys. km.

Drugi Tu-204-300 dla CPK, nr rej. RA-64044 Jurij Gagarin w trakcie prac wykończeniowych / Zdjęcie: rg.ru

Oba Tu-204-300 przeznaczone dla CPK mają po 3 kabiny pasażerskiej. Mogą w nich przewozić do 53 pasażerów. Kosmonauci zajmują 6 specjalnie przygotowanych miejsc z indywidualnym zabezpieczeniem medycznym (w Tu-134 są tylko po 3 miejsca dla kosmonautów). Z powodów bezpieczeństwa załoga główna i zapasowa są zawsze przewożone różnymi samolotami.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.