Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Turcja wybierze śmigłowiec w czerwcu

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 28 kwietnia 2009

AgustaWestland i Sikorsky rywalizują o turecki kontrakt na 115 śmigłowców wielozadaniowych. Oba koncerny obiecują ogromne inwestycje.

Pierwotnie, pod koniec 2007, przetarg miał dotyczyć 54 śmigłowców dla wszystkich rodzajów sił zbrojnych, później 78, jednak niedawno zwiększono ich liczbę do 109-115, uwzględniając potrzeby policji i straży ochrony wybrzeża oraz dodatkowe potrzeby armii. Miałyby one docelowo powstawać w Turkish Aerospace Industries (TAI). AgustaWestland oferuje śmigłowce A149 - lokalnie oznaczany jako TUHP149, a Sikorsky T-70 - zmodyfikowane S-70 Black Hawk z awioniką dostosowana do tureckich wymagań.

Wartość planowanego kontraktu jest szacowana na 3 mld USD. Dokonanie wyboru planowano na maj 2009, ale ulegnie ono opóźnieniu, a wstępny kontrakt może zostać podpisany w lipcu tego roku.

TUHP149 (na rysunku) to 8,2-tonowy śmigłowiec, powstający z udziałem m.in. PZL Świdnik, który może przewozić dwuosobową załogę i 18 w pełni wyposażonych żołnierzy. Jego prędkość przelotowa wynosi 295 km/h. AgustaWestland oferuje udział w jego produkcji przedsiębiorstwo tureckim, w tym Aselsan, Havelsan, Roketsan, TAI i Tusas Engine Industries (TEI). Uczestniczą już one w programie budowy śmigłowca uderzeniowego T129 - tureckiej odmiany A129 Mangusta.

Oferujący T-70 Sikorsky szacuje, że w wypadku wyboru tej oferty, jego łączne inwestycje w tureckim przemyśle mogłyby wynieść w ciągu 20 lat 8 mld USD. Amerykanie oferują m.in. zamówienie w TAI 200 śmigłowców S-70i (wersja międzynarodowa, takie same śmigłowce Sikorsky zobowiązał się produkować w PZL w Mielcu w ramach zobowiązań prywatyzacyjnych). Chcieliby też wspólnie z Turcją opracować nowe lekkie, jedno- i dwusilnikowe śmigłowce, których dotąd brakuje w ich ofercie. Podpisania umowy w tej sprawie spodziewają się już wkrótce.

Szefowie TAI twierdzą, że mogą współpracować z każdym z obu partnerów, dostosowując wybrane przez władze śmigłowce do potrzeb odbiorców. Liczą też na ich sprzedaż innym klientom, w tym przedsiębiorstwom prywatnym. Turcji dopiero kilka lat temu udało się odzyskać kontrolę nad TAI po odkupieniu pakietu akcji Lockheed Martina (Turcja - 3 lata (prawie) bez Amerykanów). Od tego czasu przedsiębiorstwo szybko się rozwija, znajdując partnerów w wielu krajach. Od września 2007 TAI jest partnerem AgustaWestland w budowie 51 śmigłowców T129 zamówionych za 1,2 mld euro przez turecką armię.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.