Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

VVCG poszukują śmigłowców

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 15 kwietnia 2019

Podczas pokazu śmigłowca lekkiego Bell 505 JetRanger X, który odbył się 8 kwietnia w bazie lotniczej Golubovci minister obrony Czarnogóry Predrag Boskovic poinformował, że używane przez Vazdhoplovstvo Vojske Crne Gore (wojska lotnicze Czarnogóry, VVCG), liczące sobie 30 lat śmigłowce Gazelle w ciągu następnych 5 lat zostaną zastąpione podobnymi wiropłatami.

Prezentowany w Golubovci Bell 505 został wyprodukowany w 2018 Bell 505 (nr ser. 65064) nosi znaki rejestracyjne F-HJRX i należy do włoskiego przedsiębiorstwa Heli Protection Europe, zajmującego się szkoleniem, operującego z Canet les Maures we Francji.

 

Koncern Bell Helicopter dostarczył już VVCG 3 śmigłowce model 412. Podczas pokazu JetRangera X można było zauważyć, że jeden z nich – Bell 412EP (ex-N356TD) nosi teraz nowy numer taktyczny XHB307 na drzwiach kabiny, a na ogonie – numer seryjny 36307. Co więcej, z jego podwozia zdemontowano pływaki awaryjne, a atrakcyjne cywilne malowanie zostało zastąpione kamuflażem wojskowym identycznym z tym, który naniesiono na pozostałych dwóch czarnogórskich Bellach 412EPI. Są one obecnie oznaczone jako XHB032 / 37032 (ex-N835LG) i XHB033 / 37033 (ex-N835KB). Ten ostatni jest teraz wyposażony głowicę optoelektroniczną, zabudowaną pod nosową częścią kadłuba.

Helikopterska eskadrila (eskadra śmigłowców) VVCG ma obecnie na stanie 13 Gazelle, choć tylko 6 z nich uważa się za zdatne do lotu, z czego 4 pozostają w gotowości operacyjnej. Rząd Czarnogóry planuje w najbliższej przyszłości zmniejszenie floty Gazelle do 5 wiropłatów i zamierza utrzymać je w służbie przynajmniej do 2030, dzięki regularnej obsłudze technicznej.

Czarnogóra zwróciła się też ostatnio do NATO z prośbą o przekazanie radaru trójwspółrzędnego, który mógłby zostać zamontowany w górach Bjelasica. Wniosek jest obecnie rozpatrywany przez Komitet Inwestycyjny NATO i oczekuje się, że zostanie zaopiniowany pozytywnie, co zapewniłoby znaczne polepszenie zdolności VVCG do obserwacji przestrzeni powietrznej kraju, jednak nie wcześniej niż w 2021 (Nowa strategia obronna Czarnogóry, 2018-10-05).

Na podstawie informacji Igora Božinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.