Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wypadek A109 SAAF

Wypadki, Lotnictwo wojskowe, 19 kwietnia 2019

Należący do South African Air Force (SAAF, wojsk lotniczych Republiki Południowej Afryki) śmigłowiec lekki A109 (nr takt. 4006) rozbił się 18 kwietnia ok. 13:40 czasu miejscowego w pobliżu klubu golfowego Zwartkop w Centurion. Wiropłat został poważnie uszkodzony (najprawdopodobniej zostanie spisany ze stanu). Stanowiący jego załogę dwaj lotnicy zostali ciężko ranni i znajdują się w szpitalu. Jeden z nich jest w stanie krytycznym. 

A109 rozbity w pobliżu klubu golfowego Zwartkop w Centurion w RPA / Zdjęcie: MO RPA   

A109 wykonywał lot z Nasrec, leżącego na południe od Johannesburga, do bazy SAAF Swartkop w Pretorii w celu uzupełnienia paliwa. Co ciekawe, wiropłat ten został wyposażony w specjalną aparaturę pomiarową i był używany przez Centrum Prób w Locie i Rozwoju w Western Cape do testów. Jego załoga ćwiczyła przed  rozpoczętymi dzisiaj targami Rand Show. Podczas ich otwarcia A109 miały wykonać przelot z flagami narodowymi i wziąć udział w pokazie zdolności South African National Defence Force (Sił Obrony Narodowej RPA).

Według niepotwierdzonych informacji przyczyną wypadku była awaria silnika, przekładni głównej lub śmigła sterującego. Sprawę bada komisja wojskowa.

SAAF zakupiły 30 śmigłowców AgustaWestland A109, które zastąpiły w służbie SA-316 / SA-319 Alouette III. Ich dostawy rozpoczęły się w październiku 2005.

12 maja 2009 jeden z południowoafrykańskich A109 rozbił się na wodach jeziora Woodstock Dam, niedaleko Bergville w Kwazulu-Natal. Wszyscy trzej członkowie załogi zginęli. Uważa się, że katastrofę spowodował błąd pilota, który leciał na zbyt małej wysokości nad wodą.

Pięć osób znajdujących się na pokładzie innego A109 zginęło 30 marca 2013 w Parku Narodowym Krugera, gdy wiropłat zderzył się z ziemią podczas nocnych operacji przeciwko kłusownikom. Najprawdopodobniej przyczyną był błąd pilota.

Usterki trapiące A109 były przyczyną dwóch twardych lądowań w listopadzie i grudniu 2010, a następnie krótkotrwałego uziemienia typu. Ostatecznie okazało się, że zdarzenia były spowodowane uszkodzeniem śmigła sterującego i pęknięciem popychacza tarczy sterującej.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.