Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Próby w locie bsl MAGMA

Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, 07 maja 2019

Podczas serii prób w locie bezzałogowca MAGMA, które przeprowadzono na lotnisku Llanbedr i nad północno-zachodnią Walią, zostały przetestowane dwie innowacyjne technologie sterowania lotem, które mogą zrewolucjonizować konstrukcje samolotów przyszłości. Eksperymentalny bsl w układzie bezogonowca został zaprojektowany i opracowany przez naukowców z Uniwersytetu w Manchesterze we współpracy z inżynierami BAE Systems.

Bezzałogowy statek latający MAGMA podczas prób na lotnisku Llanbedr / Zdjęcie: BAE Systems

Podczas prób zademonstrowano sterowanie opływem skrzydła (polegające na czerpaniu powietrza z silnika lotniczego i kierowaniu go z prędkością naddźwiękową przez wąskie szczeliny na specjalnie ukształtowaną krawędź spływu skrzydła) i wektorowanie strumienia gazów wylotowych (wykorzystujące strumień powietrza do odchylania gazów wylotowych z silnika) umożliwiające zmianę kierunku lotu.

Urządzenia do sterowania opływem skrzydła i wektorem ciągu zostały wyprodukowane w zakładzie BAE Systems w Samlesbury w Lancashire przy użyciu najnowszych technik drukowania przestrzennego. Po wyprodukowaniu i zamontowaniu pierwszej metalowej części drukowanej przestrzennie w samolocie wojskowym w 2013, zespół BAE Systems był w stanie wykorzystać doświadczenia i wyprodukować z tytanu bardzo dokładne części do samolotu MAGMA, o wcześniej nieosiągalnej grubości ścianek wynoszącej zaledwie 0,5 mm (Nowe technologie sterowania lotem, 2017-12-18).

W/w technologie opracowano w celu poprawy sterowności i osiągów samolotów. Próby zastąpienia ruchomych powierzchni sterowych prostszymi rozwiązaniami torują inżynierom drogę do stworzenia samolotów o lepszych parametrach, które będą miały mniejszą masę, będą bardziej niezawodne i tańsze w obsłudze. Rozwiązania te mogą również poprawić własności stealth samolotów, bowiem zmniejszają liczbę szczelin i krawędzi płatowca, a co za tym idzie – jego skuteczną powierzchnię rozproszenia fal radiolokacyjnych.

Julia Sutcliffe, główna technolog działu BAE Systems Air, powiedziała: MAGMA jest doskonałym przykładem tego, że współpraca ze światłymi umysłami akademickimi może zaowocować przełomowymi badaniami i innowacjami. Nasze partnerstwo z Uniwersytetem w Manchesterze pomogło zidentyfikować najnowocześniejszą technologię, w tym przypadku sterowania lotem bez powierzchni sterowych, i przekształciło to, co rozpoczęło się jako studium wykonalności, w potwierdzoną zdolność w zaledwie kilka miesięcy.

Próby stanowiły część długoterminowej współpracy BAE Systems ze środowiskiem akademickim i rządem Wielkiej Brytanii w celu zbadania i opracowania technologii sterowania lotem statków powietrznych bez powierzchni sterowych, a uzyskane dzięki nim dane zostaną wykorzystane w przyszłych programach badawczych, m.in. przyszłego samolotu bojowego (FCAS). Inne technologie mające na celu poprawę osiągów samolotów są badane w kooperacji z Organizacją ds. Nauki i Techniki NATO (FIA 2018: Eurofighter jako protoplasta FCAS, 2018-07-17, FIA 2018: Premiera Tempesta, 2018-07-17).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.