Po wielu opóźnieniach, 11 maja 2019 do Argentyny dotarło 5 pierwszych myśliwców szturmowych Dassault Super Etendard Modernizé, odkupionych od lotnictwa francuskiej marynarki wojennej – Aeronavale. Samoloty przetransportowano drogą morską.
Super Etendardy argentyńskiego lotnictwa morskiego, wyposażone w pociski AM39 Exocet, z racji swojej skuteczności, stały się jednym z symboli wojny z Brytyjczykami na południowym Atlantyku o Falklandy/Malwiny w 1982. Do 2011 w dyspozycji Comando de Aviacion Naval Argentina – dowództwa argentyńskiego lotnictwa morskiego zostało 10 samolotów tego typu, zgrupowanych w 2º Escuadrilla Aeronaval de Caza y Ataque z puli dostarczonej w 1981. W 2011 samoloty uziemiono z powodu braku części zamiennych.
Każdy z argentyńskich Super Etendardów wylatał mniej niż tysiąc godzin, czyli o wiele mniej niż bardzo wyeksploatowane intensywną służbą na pokładzie lotniskowca Charles de Gaulle – choć zmodernizowane – myśliwce z Francji. Piątka odkupionych od Aeronavale Super Etendardów Modernizé posłuży więc jako magazyn części zamiennych i pakietów modernizacyjnych, które mają być przełożone do maszyn argentyńskich.
Lotnictwo pokładowe francuskiej marynarki wojennej – Aeronavale dla zmodernizowanych myśliwców używa skrótu SEM (Super Etendard Modernizé). Decyzję o wycofaniu SEM z zespołu operacyjnego lotniskowca Charles de Gaulle Paryż podjął jeszcze w 2016, decydując się jednocześnie na 18-miesięczną przebudowę swego jedynego okrętu lotniczego o napędzie atomowym. W ramach modernizacji lotniskowca samoloty SEM zastąpiono myśliwcami wielozadaniowymi Dassault Rafale Marine.
Pierwszą jednostką, która przezbroiła się z SEM na Rafale-M była Flotilla 17F Aeronavale. Przebudowany, obszerny hangar podpokładowy Charlesa de Gaulle, który do niedawna służył Etendardom, został wykorzystany jako trzeci warsztat remontu silników lotniczych. Obecnie, podczas tury operacyjnej lotniskowca, w 2019 (Fanal 19), uderzeniowy zespół lotniczy tworzy grupa 30 samolotów jednego typu – Rafale Marine zgrupowanych w 3 eskadrach (Flotilles) – 11F, 12F i 17F.
Na podstawie informacji Santiago Rivasa i Florencii Lucero