Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Super Etendardy Modernizé w Argentynie

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 13 maja 2019

Po wielu opóźnieniach, 11 maja 2019 do Argentyny dotarło 5 pierwszych myśliwców szturmowych Dassault Super Etendard Modernizé, odkupionych od lotnictwa francuskiej marynarki wojennej – Aeronavale. Samoloty przetransportowano drogą morską.

Super Etendardy argentyńskiego lotnictwa morskiego, wyposażone w pociski AM39 Exocet, z racji swojej skuteczności, stały się jednym z symboli wojny z Brytyjczykami na południowym  Atlantyku o Falklandy/Malwiny w 1982. Do 2011 w dyspozycji Comando de Aviacion Naval Argentina – dowództwa argentyńskiego lotnictwa morskiego zostało 10 samolotów tego typu, zgrupowanych w 2º Escuadrilla Aeronaval de Caza y Ataque z puli dostarczonej w 1981. W 2011 samoloty uziemiono z powodu braku części zamiennych.

Wyładunek z pokładu statku w Argentynie pierwszego Dassault Super Etendard Modernizé odkupionego od francuskiej Aeronavale / Zdjęcie: Santiago Rivas

Każdy z argentyńskich Super Etendardów wylatał mniej niż tysiąc godzin, czyli o wiele mniej niż bardzo wyeksploatowane intensywną służbą na pokładzie lotniskowca Charles de Gaulle – choć zmodernizowane – myśliwce z Francji. Piątka odkupionych od Aeronavale Super Etendardów Modernizé posłuży więc jako magazyn części zamiennych i pakietów modernizacyjnych, które mają być przełożone do maszyn argentyńskich.

Lotnictwo pokładowe francuskiej marynarki wojennej – Aeronavale dla zmodernizowanych myśliwców używa skrótu SEM (Super Etendard Modernizé). Decyzję o wycofaniu SEM z zespołu operacyjnego lotniskowca Charles de Gaulle Paryż podjął jeszcze w 2016, decydując się jednocześnie na 18-miesięczną przebudowę swego jedynego okrętu lotniczego o napędzie atomowym. W ramach modernizacji lotniskowca samoloty SEM zastąpiono myśliwcami wielozadaniowymi Dassault Rafale Marine.

Pierwszą jednostką, która przezbroiła się z SEM na Rafale-M była Flotilla 17F Aeronavale. Przebudowany, obszerny hangar podpokładowy Charlesa de Gaulle, który do niedawna służył Etendardom, został wykorzystany jako trzeci warsztat remontu silników lotniczych. Obecnie, podczas tury operacyjnej lotniskowca, w 2019 (Fanal 19), uderzeniowy zespół lotniczy tworzy grupa 30 samolotów jednego  typu – Rafale Marine zgrupowanych w 3 eskadrach (Flotilles) – 11F, 12F i 17F.

Na podstawie informacji Santiago Rivasa i Florencii Lucero


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.