Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

3. GPR ratuje cywilów

Lotnictwo wojskowe, 24 maja 2019

20 maja załoga śmigłowca Mi-8 z 3. Grupy Poszukiwawczo Ratowniczej z Balic wzięła udział w akcji ratunkowej po poważnym wypadku drogowym, do którego doszło w Rdzawce koło Nowego Targu na tzw. Zakopiance (drodze krajowej nr 47).

W akcji ratunkowej po wypadku w Rdzawce użyty został MI-8 z 3. GPR, na pokładzie którego przetransportowano do Krakowa cztery ranne osoby / Zdjęcia: Marcin Sigmund 

Do zderzenia, w którym uczestniczyły autobus, samochód dostawczy i dwa samochody osobowe doszło po godz. 11. W wypadku zginął kierowca busa, a 10 osób odniosło obrażenia. Załoga Mi-8 podjęła z miejsca zdarzenia cztery ranne osoby i przetransportowała je na lądowisko na Błoniach w Krakowie, skąd zostały przewiezione do szpitala. W zakończonej około godz. 13:15 akcji oprócz śmigłowca 3. GPR wziął też udział EC-135 Lotniczego Pogotowia Ratunkowego z bazy w Balicach i pięć Zespołów Ratownictwa Medycznego. Ranni trafili do szpitali w Nowym Targu, Krakowie, Limanowej i Myślenicach.

Była to już druga w ciągu niespełna roku, akcja śmigłowca 3. GPR przeprowadzona na rzecz cywili. 12 czerwca ub. r., podczas akcji ratowniczej po zderzeniu autobusu, samochodu osobowego i ciągnika siodłowego z naczepą w Tenczynie (również na Zakopiance), w którym poszkodowanych zostało 47 osób, w większości dzieci jadących autobusem na szkolną wycieczkę, Mi-8 z Balic przetransportował na lądowisko przy Szpitalu Specjalistycznym im. Ludwika Rydygiera w Krakowie jednego dorosłego i 7 dzieci, które następnie przewieziono karetkami do szpitala dziecięcego w Prokocimiu w Krakowie. W ubiegłorocznej akcji brały też udział cztery EC-135 LPR z baz w Krakowie, Sanoku, Kielcach i Opolu (śmigłowiec z bazy w Gliwicach był wówczas wyłączony z lotów).

Wykorzystywanie jednostek wojskowych w tego typu akcjach jest możliwe od kilku lat dzięki współpracy działającego w strukturach Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Cywilno-Wojskowego Ośrodka Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego, Lotniczego Pogotowia Ratunkowego i Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Zaletą wykorzystania śmigłowców wojskowych w zdarzeniach, w których ucierpiało wiele osób, jest możliwość transportowania więcej niż jednego pacjenta w jednym locie. W przypadku wykorzystania Mi-8 ograniczeniem są natomiast jego masa i rozmiary, co powoduje, że śmigłowce tego typu mogą korzystać tylko z niewielu lądowisk przyszpitalnych. W przypadku Krakowa jest to tylko wspomniane lądowisko przy szpitalu im. Rydygiera.

3. GPR została utworzona na podstawie Rozkazu Dowódcy Sił Powietrznych Z-117 z 30 maja 2008. Jednostkę sformowano na bazie sił i środków z grupy poszukiwawczo-ratowniczej funkcjonującej do tamtej pory w etacie likwidowanej 3. Eskadry Lotnictwa Transportowo-Łącznikowego we Wrocławiu. 3. GPR rozpoczęła działalność jako samodzielna jednostka w strukturze 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego 1 stycznia 2009.

Do głównych zadań 3. GP-R w czasie pokoju, kryzysu i wojny należą: pełnienie dyżurów ratowniczych w systemie narodowego ratownictwa lotniczego; wydzielanie sił i środków ratownictwa lotniczego w sytuacjach zagrożenia w ramach Unii Europejskiej na terenie Europy; prowadzenie akcji w sytuacjach kryzysowych (powodzie, pożary) na terenie RP. W praktyce podstawowym zadaniem, do którego wykonywania szkolone są załogi 3. GPR jest jednak zlokalizowanie rozbitego statku powietrznego, udzielenie pomocy poszkodowanym oraz powiadomienie i naprowadzenie na miejsce katastrofy naziemnych służb ratowniczych.

Zadania jednostki to nie tylko utrzymywanie całodobowych dyżurów ratowniczych. Oprócz misji szkolno-treningowych załogi i śmigłowce 3. GPR wykonują też zadania dla innych jednostek obejmujące m.in.: szkolenia SERE (Survival – przetrwanie, Evasion – unikanie, Resistance – opór, Escape – ucieczka) obejmujące zasady i procedury postępowania pozwalające przetrwać w przypadku działania w sytuacji izolacji, np. po zestrzeleniu nad wrogim terytorium, loty kontrolne, a także przewóz osób i sprzętu.

Obecnie personel 3. GPR stanowi około 60 osób, co pozwala na skompletowanie sześciu pełnych załóg ratowniczych Mi-8. Dowódcą jednostki jest mjr pil. Roman Wdowik. W skład 3. GPR wchodzi personel latający (piloci, technicy, ratownicy, lekarze), personel Służby Inżynieryjno-Lotniczej i pracownicy cywilni. Jej wyposażenie stanowią cztery Mi-8 i jeden Mi-2.

W strukturach Sił Zbrojnych RP znajdują się jeszcze dwie podobne jednostki: stacjonująca w Świdwinie 1. GPR wyposażona w W-3RL i bazująca w Mińsku Mazowieckim 2. GPR, eksploatująca W-3WA SAR i Mi-2RL.

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.