Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) rozpoczyna współpracę ze spółką Centralny Port Komunikacyjny. Powstał już Komitet Konsultacyjny (ACC), który pomoże w zaplanowaniu nowego lotniska. Pierwsze spotkanie odbędzie się 18 lipca w Warszawie.
W skład ACC wejdą przedstawiciele linii lotniczych, którzy planują korzystać z nowego lotniska. IATA zaprosiła do Komitetu wszystkich zainteresowanych przewoźników (także niezrzeszonych w tej organizacji). Oprócz linii dotychczas operujących z Lotniska Chopina (m.in. PLL LOT, British Airways, Air France, KLM, Alitalia, Lufthansa, Swiss, SAS, Norwegian, Finnair, TAP, CSA, Air Baltic, Aerofłot, UIA, Belavia, El Al, Air China, Turkish Airlines, Emirates i Qatar Airways) – oraz innych sieciowych przewoźników będą to również linie niskokosztowe i cargo.
Nasze działanie jest starannie przemyślane. Nie da się dobrze zaplanować lotniska, nie pytając się o zdanie tych, którzy będą z niego korzystać, czyli przede wszystkim przewoźników lotniczych. Konsekwentnie budujemy bazę wiedzy, która posłuży nam do przygotowania planu generalnego, czyli masterplanu Portu Lotniczego Solidarność – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Inauguracyjne spotkanie zostało wyznaczone w Warszawie na 18 lipca. Kolejne odbędą się jeszcze w tym roku. Działalność ACC będzie miała na celu weryfikację założeń koncepcyjnych CPK, uzgodnienie ich z potrzebami przewoźników, wprowadzenie do koncepcji ewentualnych korekt oraz wstępną analizę kosztów i korzyści. Planowane rozwiązania mają być zgodne z oczekiwaniami i potrzebami technicznymi, operacyjnymi i finansowymi przewoźników.
Bardzo cenimy wiedzę i doświadczenie ekspertów IATA, dlatego zależy nam na przeprowadzeniu jak najszerszych konsultacji z branżą przewoźników lotniczych. Chcemy, żeby ich efektem było powstanie nowego portu lotniczego między Warszawą i Łodzią, który uwzględnia potrzeby wszystkich jego klientów: przewoźników, firm działających w porcie i świadczących dla niego usługi, a przede wszystkim pasażerów – dodaje Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK ds. części lotniskowej inwestycji.
Jesteśmy bardzo zadowoleni z bliskiej współpracy z CPK przy tym kluczowym projekcie dla transportu lotniczego w Europie. Według prognoz europejski popyt na podróże wzrośnie do 2037 o ok. 50%, dlatego niezbędna jest budowa infrastruktury, która będzie w stanie na to zapotrzebowanie odpowiedzieć. Cieszymy się, że poprzez projekt CPK możemy zaoferować pasażerom rozwiązanie, na które czekają – podkreśla Rafael Schvartzman, wiceprezes IATA odpowiedzialny za Europę.
Uzgodnione przez CPK i IATA zasady zarządzania projektem stanowią, że – poza zwyczajowo wybieranym przez uczestników ACC przewodniczącym Komitetu Konsultacyjnego – współprzewodniczącym będzie przedstawiciel CPK. ACC to kolejny krok w ramach konsultacji z partnerami CPK. Inwestor CPK zapoznał partnerów z zakładanymi etapami inwestycji, przedstawił roboczy blokowy schemat realizacji projektu i założenia spółki CPK dotyczące formuły i zakresu współpracy. Do końca maja do CPK wpłynęło ponad 400 uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska, m.in. obsługi samolotów, pasażerskiej, bagażowej, cargo, zaplecza technicznego itd.
W tym roku CPK planuje wskazać doradcę strategiczno-technicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. W tym roku CPK zleci też plan generalny Portu Lotniczego Solidarność, zawierający m.in. prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury i wstępny plan jej ulokowania, etapy budowy i szczegółowy model biznesowy (CPK i Radom w ocenie mieszkańców Mazowsza , 2019-05-23).