Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Madrycki debiut Pizarro VCZAP

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Imprezy branżowe, 29 maja 2019

Na madryckich targach zbrojeniowych FEINDEF (29 – 31 maja 2019) zadebiutowała po raz pierwszy publicznie wersja saperska wozu bojowego piechoty Pizzaro VCZAP (Vehiculo de Combate para Zapadores), przygotowana przez hiszpańską spółkę amerykańskiego koncernu zbrojeniowego General Dynamics European Land Systems Santa Barbara.

Pizzaro VCZAP (Vehiculo de Combate para Zapadores) podczas korporacyjnych prób terenowych / Zdjęcie: Santa Barbara

Wóz jest przede wszystkim przeznaczony dla drugiej fazy wyposażania hiszpańskich wojsk lądowych gąsienicowymi pojazdami specjalistycznymi rodziny Pizarro (plan – 83 egzemplarze bwp dla kawalerii i 36 saperskich bazujących na nowym, wzmocnionym kadłubie ASCOD 2 o lepszej odporności). Do tej pory na dotychczasowym kadłubie bwp powstały: wariant wsparcia z armatą 105 mm, wóz dowodzenia – VCPC, rozpoznawczy – VCOAV i zabezpieczenia technicznego – VCRE. Projekt wozu saperskiego został sfinansowany przez zakłady Santa Barbara tak, aby spełniał wyśrubowane nowe wymagania hiszpańskiej armii związane z ochroną bierną załogi przed skutkami eksplozji min i efektem działania improwizowanych ładunków wybuchowych (Eurosatory 2014: Modyfikacje GDELS, 2014-06-22).

Jak ujawnił Manuel Serrano, szef działu pojazdów opancerzonych Santa Barbara, prototyp VCZAP zmontowano w czerwcu 2018 w Alcala de Guadaira i Sewilii. Latem 2018 integrowano lemiesze, pługi i wyposażenie saperskie. Od tej pory wóz był testowany w warunkach polowych. Jego pancerz jest wielowarstwowy z dodatkowymi panelami ceramicznymi, pokrywającymi do 98% powierzchni wozu.

Wóz występować będzie więc w dwóch wersjach, w zależności od masy zastosowanych elementów pancerza dodatkowego – 31-35-tonowej i 42-tonowej. Przy czym drogą lotniczą oddzielnie transportowane mogą być dwa rodzaje paneli pancerza zewnętrznego o masie 13 i 19 t. Wzmocniona ochrona bierna wzorowana jest na rozwiązaniach zastosowanych w projekcie wozu ASCOD 2 dla Danii (35 t, wzmocnione zawieszenie), nie przyjętym jednak przez Kopenhagę w programie poszukiwania następcy amerykańskich M113.

Pizarro VCZAP napędzany jest 720-konnym turbodieslem MTU 8V 199 TE20 produkowanym w Hiszpanii przez Navantia Motores. Wyposażony jest w system nawigacji satelitarnej GPS i system zarządzania informacjami LINCE (Leopard Information and Control Equipment) oraz BMS zaprojektowany przez zespół Indra/Thales.

Zespół urządzeń i narzędzi saperskich do robót saperskich, usuwania przeszkód pod ogniem, czy wytyczania przejść w polach minowych metodą pługa jest kombinacją systemów stosowanych już w innych pojazdach korporacji General Dynamics European Land Systems. Stanowisko kierowcy po lewej stronie wozu chroni usytuowanych przed nim silnik z przekładnią. Za nim miejsce zajmuje dowódca. Po prawej stronie kadłuba zamontowano zdalnie kierowany moduł uzbrojenia Mini Samson Rafaela z wukaemem. Jego systemy celownicze mają być używane do obserwacji w każdych warunkach.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.