Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pomyłka Patrouille Suisse

Lotnictwo wojskowe, 10 lipca 2019

Zespół akrobacyjny Schweizer Luftwaffe (wojsk lotniczych Szwajcarii) Patrouille Suisse jest znany ze swojej precyzji. Jednak w ubiegły weekend jego piloci … pomylili miejsce pokazów.

Piloci Patrouille Suisse wykonali pokaz nad wioską położoną kilka km od właściwego miejsca / Zdjęcie: Bartosz Głowacki  

Wioska Langenbruck w kantonie Bazylea to miejsce narodzin słynnego szwajcarskiego lotnika Oskara Bidera, który był pionierem lotów nad Alpami. 7 lipca 1919 jego samolot rozbił się podczas pokazu dla kolegów w bazie Dübendorf, grzebiąc w szczątkach 27-letniego pilota.

Z okazji 100. rocznicy śmierci Bidera władze Langenbruck postanowiły w ubiegły weekend zorganizować stosowną uroczystość. Jednym z punktów programu miał być pokaz Patrouille Suisse, za który wojsko zażyczyło sobie 4500 franków szwajcarskich. Jednak zaproszeni goście na próżno czekali na F-5E w charakterystycznym biało-czerwonym malowaniu.

Zamiast tego szóstka F-5E pojawiła się nad sąsiednią wioską Mümliswil, gdzie trwał festiwal jodłowania. Miejscowi byli mile zaskoczeni niespodzianką, ale dla mieszkańców Langenbruck to małe pocieszenie. Co najważniejsze, piloci Patrouille Suisse dowiedzieli się o swojej pomyłce dopiero po lądowaniu w bazie Payerne. Lider Patrouille Suisse Gunnar Gandalf Jansen stwierdził: to był żenujący incydent i jest nam przykro. Taka sytuacja nie powinna się zdarzyć.

Jak się okazało później, gdy zespół zbliżał się do Langenbruck, w strefie wyznaczonej do pokazu nagle pojawił się śmigłowiec. Z tego powodu piloci przelecieli nad wioską, a zaraz potem zauważyli z daleka biały namiot w Mümliswil i skierowali się jego stronę. Obydwie miejscowości dzieli zaledwie kilka kilometrów.

W dodatku F-5E Patrouille Suisse nie są wyposażone w odbiorniki GPS. Trasa lotu zespołu jest wyznaczana na mapie w skali 1:100 000. Podczas zwykłego pokazu zespół pozostaje w stałym kontakcie ze swoim dowódcą na ziemi, który w sytuacji awaryjnej może ostrzec pilotów o błędzie w nawigacji, jednak w Langenbruck go zabrakło. Od tej pory Patrouille Suisse zawsze mają wykonywać pokazy z udziałem dowódcy, koordynującego sytuację z ziemi (Kolizja samolotów Patrouille Suisse, 2016-06-10).

Wojskowy wymiar sprawiedliwości bada obecnie przyczyny zdarzenia. Jak podają szwajcarskie media możliwe jest, że Gandalf odpowie za swój błąd przed sądem.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.