Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot Sunlight Eagle

Lotnictwo wojskowe, 18 maja 2009

Przedstawiciele Aurora Flight Science (AFS) poinformowali, że w ubiegłym tygodniu odbył się oblot bsl Sunlight Eagle, napędzanego energią słoneczną. Samolot jest rozwinięciem Light Eagle, który był napędzany siłą mięśni pilota.

Sunlight Eagle w czasie pierwszego lotu. Systemy, niezbędne do napędzania i sterowania maszyną, umieszczono w gondoli, przeznaczonej pierwotnie dla pilota / Zdjęcie: AFS

AFS jest spółką, realizującą prace badawczo-rozwojowe na rzecz amerykańskich odbiorców wojskowych i cywilnych, specjalizując się w konstrukcjach bezzałogowych. Przedsiębiorstwo brało np. aktywny udział w rozwoju RQ-4 Global Hawk.

Obecnie testuje m.in. Sunlight Eagle, dużego, lekkiego bezzałogowca, którego rozwiązania techniczne mają być wykorzystane do długotrwałych lotów badawczych i obserwacyjnych.

Pierwowzorem samolotu był Light Eagle, ultralekki samolot, stworzony w latach 1980. w Massachusetts Institute of Technology. Jednym z jego twórców był John Langford, obecnie prezes AFS. Light Eagle do tej pory dzierży 4 rekordy lotów maszyn, napędzanych siłą mięśni, co doskonale świadczy o jego własnościach technicznych.

Sunlight Eagle otrzymał panele słoneczne na skrzydłach, baterie akumulatorów, silnik elektryczny oraz system kontroli lotu i napędu powierzchni sterowych. Mimo, że jego rozpiętość skrzydeł to aż 38 m, masa gotowego do lotu samolotu wynosi jedynie 74 kg.

W związku z rezygnacją z pilota, pozostał jeszcze spory zapas ładowności dla spadochronu awaryjnego i dodatkowych urządzeń, niezbędnych do prowadzenia długodystansowych lotów wysokościowych - takie jest bowiem przeznaczenie tej konstrukcji.

Pierwszy lot odbył się na terenie Unmanned Aircraft Systems Flight Test Center, należącym do Physical Science Laboratory New Mexico State University. Nie ujawniono szczegółowych danych, dotyczących czasu jego trwania i osiągniętych prędkości oraz pułapu. Organizatorzy ograniczyli się tylko do stwierdzenia, że celem testu było uzyskanie danych o wpływie paneli słonecznych na aerodynamikę samolotu oraz możliwości jego poruszania się na cywilnej przestrzeni powietrznej. Dodali, że próba zakończyła się sukcesem.

Samolot doposażony pod względem lotów wysokościowych, powinien wrócić na lotnisko testowe pod koniec lata bieżącego roku.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.