US Air Force (wojska lotnicze Stanów Zjednoczonych Ameryki) rozpoczęły integrację automatycznego systemu unikania kolizji z ziemią (Automatic Ground Collision Avoidance System, Auto-GCAS) z wielozadaniowymi samolotami bojowymi F-35A Lightning II.
To wielki dzień dla pilotów, ponieważ Auto-GCAS to sprawdzony, długo oczekiwany system. Wyposażenie wszystkich F-35 w tę ratującą życie technologię pozwoli bezpiecznie wrócić z misji jeszcze większej liczbie pilotów. Szacuje się, że w okresie eksploatacji floty F-35, Auto-GCAS zapobiegnie ponad 26 kolizjom – powiedział gen. broni Eric Fick, dyrektor programu F-35.
Auto-GCAS, pierwotnie opracowany dla F-16 we współpracy z NASA i USAF, używa map terenu i geolokalizacji, aby automatycznie wykrywać i unikać potencjalnych kolizji z powierzchnią ziemi. Gdy urządzenie wykryje możliwość kolizję, podpowie pilotowi podjęcie natychmiastowych działań. Jeśli pilot nie zareaguje na ostrzeżenie, Auto-GCAS tymczasowo przejmuje sterowanie samolotem, by zmienić tor lotu. Po wykonaniu manewru i powrocie na bezpieczny tor lotu pilot może znowu sterować samolotem.
Auto-GCAS dla F-35A pierwotnie miał zostać dostarczony do 2026. Aby przyspieszyć termin jego wdrożenia, przeprowadzono studium wykonalności, a następnie wyposażono w niego F-35, który przeszedł próby w locie w bazie Edwards (Kończą się testy F-35C z Auto-GCAS, 2019-06-20).
Jako pierwsze, w Auto-GCAS zostaną wyposażone F-35A US Air Force, a następnie F-35B i F-35C US Marine Corps i US Navy. Według wojska A-GCAS jest już używany w samolotach F-16 od ponad pięciu lat i dzięki niemu uratowano życie 8 pilotów. Innym typem wyposażonym w A-GCAS jest F-22.