Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

A-GCAS dla F-35A

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 26 lipca 2019

US Air Force (wojska lotnicze Stanów Zjednoczonych Ameryki) rozpoczęły integrację automatycznego systemu unikania kolizji z ziemią (Automatic Ground Collision Avoidance System, Auto-GCAS) z wielozadaniowymi samolotami bojowymi F-35A Lightning II.

Jako pierwsze w Auto-GCAS zostaną wyposażone F-35A US Air Force / Zdjęcie: US Air Force

To wielki dzień dla pilotów, ponieważ Auto-GCAS to sprawdzony, długo oczekiwany system. Wyposażenie wszystkich F-35 w tę ratującą życie technologię pozwoli bezpiecznie wrócić z misji jeszcze większej liczbie pilotów. Szacuje się, że w okresie eksploatacji floty F-35, Auto-GCAS zapobiegnie ponad 26 kolizjom – powiedział gen. broni Eric Fick, dyrektor programu F-35.

Auto-GCAS, pierwotnie opracowany dla F-16 we współpracy z NASA i USAF, używa map terenu i geolokalizacji, aby automatycznie wykrywać i unikać potencjalnych kolizji z powierzchnią ziemi. Gdy urządzenie wykryje możliwość kolizję, podpowie pilotowi podjęcie natychmiastowych działań. Jeśli pilot nie zareaguje na ostrzeżenie, Auto-GCAS tymczasowo przejmuje sterowanie samolotem, by zmienić tor lotu. Po wykonaniu manewru i powrocie na bezpieczny tor lotu pilot może znowu sterować samolotem.

Auto-GCAS dla F-35A pierwotnie miał zostać dostarczony do 2026. Aby przyspieszyć termin jego wdrożenia, przeprowadzono studium wykonalności, a następnie wyposażono w niego F-35, który przeszedł próby w locie w bazie Edwards (Kończą się testy F-35C z Auto-GCAS, 2019-06-20).

Jako pierwsze, w Auto-GCAS zostaną wyposażone F-35A US Air Force, a następnie F-35B i F-35C US Marine Corps i US Navy. Według wojska A-GCAS jest już używany w samolotach F-16 od ponad pięciu lat i dzięki niemu uratowano życie 8 pilotów. Innym typem wyposażonym w A-GCAS jest F-22.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra