Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Grkpbv90 niebawem w służbie

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 10 września 2019

W tym miesiącu Armén (wojska lądowe Szwecji) odbiorą pierwsze cztery dwulufowe automatyczne 120-mm samobieżne moździerze Granatkastaranscarband 90 (Grkpbv90, miejscowe oznaczenie Mjölnera).

Zadaniem Grkpbv90 jest wzmocnienie siły ognia pośredniego batalionów zmechanizowanych szwedzkich wojsk lądowych / Zdjęcie: BAE Systems Hägglunds

Prace nad Mjölnerem rozpoczęły się w połowie lat 1990. System miał być prostszą i tańszą alternatywą dla systemu AMOS opracowywanego w tym samym czasie. Obydwa moździerze posiadają podobne uzbrojenie. W obu przypadkach jest to dwulufowy moździerz kal. 120 mm. Mjölner, podobnie do AMOS-a może zostać osadzony na każdym dostosowanym transporterze kołowym lub gąsienicowym. Zamówione przez Szwedów moździerze korzystają z podwozia bwp CV90. Ich załogę stanowi 4 żołnierzy.

Największe różnice pomiędzy wspomnianymi systemami można zauważyć w układzie ładowania. AMOS jest wyposażony w bardziej zaawansowany, półautomatyczny układ ładowania. Odbywa się to odtylcowo z użyciem dosyłacza. Z kolei Mjölner ładowany jest ręcznie odprzodowo. Ładowanie realizowane jest z wnętrza wieży przez dwóch ładowniczych za pomocą specjalnego mechanizmu wynoszącego granaty ku wylotom luf. Uproszczeniu uległ również mechanizm obrotu wieży. Mjölner wyposażono wyłącznie w ręczne mechanizmy. Kolejną różnicą pomiędzy konstrukcjami jest brak możliwości prowadzenia ognia bezpośredniego przez Mjölnera.

Moździerz może zwalczać cele na dużych odległościach w azymucie do 60o, bez konieczności stosowania kosztownego i skomplikowanego technicznie mechanizmu obrotowego wieży. Mjölner może prowadzić ogień w elewacji od 45o do 83o.

Armén odbiorą łącznie 40 Grkpbv90. Pierwsze cztery moździerze, służące do szkolenia i oceny nowego uzbrojenia, szwedzka FMV (agencja zamówień obronnych) odebrała w lutym br. Pojazdy te zostały zatwierdzone do użytku operacyjnego. Dostawa pozostałych moździerzy zakończy się w 2020 (Szwecja odebrała pierwsze Grkpbv90, 2019-02-04).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.