Nowy samolot szkolenia zaawansowanego Yǒng Yīng (chiń. Dzielny Orzeł) przeznaczony dla Zhōnghuá Mínguó Kōngjūn (wojsk lotniczych Republiki Chińskiej) został oficjalnie zaprezentowany wczoraj, 24 września, w zakładach Aerospace Industrial Development Corporation (AIDC) w Taizhong. W ceremonii wzięła udział prezydent Republiki Chińskiej pani Tsai Ing-wen.
Samolot nosił wcześniej oznaczenie XT-5 Blue Magpie i został opracowany przez specjalistów z Narodowego Instytut Naukowo-Technicznego Chung-Shan (NCSIST), rodzime wojska lotnicze i AIDC. Celem projektu było skonstruowanie samolotu przy minimalnym wsparciu technicznym z zagranicy. W lutym 2017 XT-5 został wybrany jako nowy samolot szkolenia zaawansowanego dla Zhōnghuá Mínguó Kōngjūn. Na jego rozwój i produkcję rząd w Tajpej przyznał 2,2 mld USD.
Konstrukcję oparto na dwumiejscowej wersji myśliwca F-CK-1. W porównaniu do oryginału, Yǒng Yīng ma zbiorniki paliwa o większej pojemności i unowocześnioną awionikę. Zespół napędowy stanowią dwa silniki Honeywell / ITEC F124-200TW. W strukturze zastosowano materiały kompozytowe. Profil skrzydła o większej grubości ma zapewnić lepszą doskonałość aerodynamiczną, a co za tym idzie zmniejszenie prędkości podejścia i lądowania.
Prototyp Yǒng Yīng ma wykonać pierwszy lot w czerwcu 2020. Docelowo powstaną cztery samoloty przedseryjne – dwa przeznaczone do prób w locie i dwa do badań naziemnych. Wojsko zamierza nabyć 66 samolotów tego typu, które zastąpią eksploatowane obecnie AT-3 i F-5E/F. Ich produkcja ma rozpocząć się w listopadzie 2021. Dostawy nowych samolotów mają zakończyć się w 2026 (Tajwan zbuduje samolot szkolny, 2017-02-09).