Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Wodowanie Planety

Marynarka wojenna, 30 października 2019

Statek wielozadaniowy Planeta I (B618/2), przeznaczony dla Urzędu Morskiego w Szczecinie zwodowano wczoraj, 29 października, w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. W uroczystości wzięli udział m.in.: ze strony Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej podsekretarz stanu Grzegorz Witkowski i naczelnik Wydziału Przemysłu Okrętowego Maciej Steczyński. Urząd Morski w Szczecinie reprezentowali zaś dyrektor Wojciech Zdanowicz, zastępca dyrektora ds. oznakowania nawigacyjnego Zenon Kozłowski (jednocześnie kierownik projektu budowy statków) i naczelnik Wydziału Oznakowania Nawigacyjnego Piotr Jesion. W okolicznościowym wystąpieniu prezes Remontowej Shipbuilding Marcin Ryngwelski poinformował, że jest to dziewiąte wodowanie w tym roku, a zarazem 1024 wodowanie w historii stoczni.

Planeta I to druga i jednocześnie ostatnia z zamówionych przez UM w Szczecinie jednostek wielozadaniowych typu B618 powstających w ramach programu Nostri Maris / Zdjęcia: Przemysław Gurgurewicz

Planeta I to druga i jednocześnie ostatnia z zamówionych przez UM w Szczecinie jednostek wielozadaniowych typu B618 powstających w ramach programu Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających finansowanego w lwiej części przez Unię Europejską. Zastąpią one przeszło 35-letnie statki typu B91 – Zodiaka i Planetę. Obie dotychczas eksploatowane jednostki powstały w tej samej stoczni (wówczas funkcjonującej pod nazwą Stocznia Północna), zaś bandery podniesiono na nich odpowiednio 8 kwietnia 1982 oraz 31 stycznia 1983.

Umowa pomiędzy Urzędem Morskim w Szczecinie (organizatorem przetargu) a stocznią Remontowa Shipbuilding na dostawę obu statków wielozadaniowych B618 zawarta została 5 marca 2018. Jej wartość to 213,615 mln zł, z czego 85% sfinansowanych zostało z unijnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Budowę pierwszej jednostki z tego zamówienia – B618/1, nazwanego Zodiak II rozpoczęto 20 sierpnia 2018, kiedy dokonano pierwszego palenia blach. Położenie stępki odbyło się 29 października 2018, a wodowanie Zodiaka II miało miejsce 26 lipca br. Przekazanie gotowej jednostki według planu ma odbyć się 12 kwietnia 2020 (Wodowanie Zodiaka II, 2019-07-27).

Stępkę pod B618/2, czyli wodowaną właśnie Planetę I, położono 7 marca br. Zgodnie z harmonogramem przekazanie jej odbiorcy powinno odbyć się do końca czerwca 2020. Wielozadaniowe statki typu B618 zostały zaprojektowane przez należące do grupy Remontowa biuro projektowe Marine Design & Consulting Sp. z o.o. Mają one długość 60 m, szerokość 12,8 m i zanurzenie 3,5 m. Osiągać będą prędkość do 15 w. Będą używane do obsługi morskiego oznakowania nawigacyjnego, czyli transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, jak również do wykonywania pomiarów hydrograficznych, oraz pomocniczo do zwalczania rozlewów olejowych i gaszenia pożarów, a także do holowania i lodołamania.

Na podstawie informacji Przemysława Gurgurewicza




Galeria



Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.