Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała w ostatnim tygodniu listopada br. certyfikat dla wersji Airbusa A350-1000, mogącej zabrać na pokład maksymalnie 480 pasażerów, czyli o 40 więcej niż dotychczas.
Zgodę na zwiększenie liczby pasażerów udało się uzyskać dzięki zastosowaniu nowych dwutorowych trapów ewakuacyjnych i modyfikacji wyjść ewakuacyjnych, które otrzymały nazwę A+. Wcześniej takie same modyfikacje wyjść użyto w celu podniesienia maksymalnej dopuszczalnej liczby pasażerów przewożonych przez A330-900, z 440 do 460.
Egzemplarze A350-1000 przeznaczone do przewozu 480 pasażerów będą musiały być wyposażone we wszystkie osiem wyjść pasażerskich w standardzie A+, z dwutorowymi trapami ewakuacyjnymi z dodatkowym oświetleniem. EASA określiła też, że w przedniej kabinie pasażerskiej mogą znajdować się maksymalnie 120-124 fotele pasażerskie, w środkowej 170-180, a w tylnej 180-190. Dostosowane do przewozu 480 pasażerów A350-1000 będą wyposażone w kabinę pasażerską skonfigurowaną w układzie po 10 foteli w rzędzie, zamiast dotychczasowych 9.
Ponadto, zgodnie z wytycznymi agencji w przypadku samolotów przystosowanych do przewożenia ponad 400 pasażerów, personel pokładowy musi składać się z co najmniej 9 osób, a w przypadku zastosowania wyjść typu A+ obsługa każdej pary takich wyjść musi się składać z 3, a nie jak w przypadku standardowych wyjść typu A z 2 osób personelu pokładowego.
Zgodnie z przepisami maksymalny czas ewakuacji wszystkich pasażerów z samolotu w przypadku użycia połowy dostępnych wyjść awaryjnych nie może przekroczyć 90 s. W przypadku wyjść typu A przepisy EASA wymagają, by na każdą parę tego typu wyjść przypadało nie więcej niż 110 pasażerów, natomiast w przypadku wyjść typu A+ liczbę tę podniesiono 120.
W przypadku zastosowania w A350-1000 mniejszej liczby wyjść typu A+, EASA ograniczyła maksymalną liczbę miejsc pasażerskich do 460 lub 470. Obecnie, podawana przez producenta standardowa, trzyklasowa pojemność A350-1000 to 350-410 pasażerów, choć niektórzy przewoźnicy dostosowują ją do własnych potrzeb, np. samoloty British Airways zabierają maksymalnie 331 podróżnych, a użytkowane przez Cathay Pacific – 334 (British Airways odebrały A350-1000, 2019-07-30).
Zwiększona liczba miejsc pasażerskich ma poprawić konkurencyjność A350-1000 względem amerykańskiego rywala, czyli Boeinga 777X, który obecnie w wersji 777-9 w konfiguracji dwuklasowej może zabierać do 426 pasażerów, a w proponowanej wersji 777-10X – 450.