Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pojemniejszy A350-1000

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 04 grudnia 2019

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała w ostatnim tygodniu listopada br. certyfikat dla wersji Airbusa A350-1000, mogącej zabrać na pokład maksymalnie 480 pasażerów, czyli o 40 więcej niż dotychczas.

Po trwających od czerwca 2019 procedurach, w ostatnich dniach listopada br. EASA dopuściła do użytkowania odmianę A350-1000 przeznaczoną do przewozu nawet 480 pasażerów / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Zgodę na zwiększenie liczby pasażerów udało się uzyskać dzięki zastosowaniu nowych dwutorowych trapów ewakuacyjnych i modyfikacji wyjść ewakuacyjnych, które otrzymały nazwę A+. Wcześniej takie same modyfikacje wyjść użyto w celu podniesienia maksymalnej dopuszczalnej liczby pasażerów przewożonych przez A330-900, z 440 do 460.

Egzemplarze A350-1000 przeznaczone do przewozu 480 pasażerów będą musiały być wyposażone we wszystkie osiem wyjść pasażerskich w standardzie A+, z dwutorowymi trapami ewakuacyjnymi z dodatkowym oświetleniem. EASA określiła też, że w przedniej kabinie pasażerskiej mogą znajdować się maksymalnie 120-124 fotele pasażerskie, w środkowej 170-180, a w tylnej 180-190. Dostosowane do przewozu 480 pasażerów A350-1000 będą wyposażone w kabinę pasażerską skonfigurowaną w układzie po 10 foteli w rzędzie, zamiast dotychczasowych 9.

Ponadto, zgodnie z wytycznymi agencji w przypadku samolotów przystosowanych do przewożenia ponad 400 pasażerów, personel pokładowy musi składać się z co najmniej 9 osób, a w przypadku zastosowania wyjść typu A+ obsługa każdej pary takich wyjść musi się składać z 3, a nie jak w przypadku standardowych wyjść typu A z 2 osób personelu pokładowego.

Zgodnie z przepisami maksymalny czas ewakuacji wszystkich pasażerów z samolotu w przypadku użycia połowy dostępnych wyjść awaryjnych nie może przekroczyć 90 s. W przypadku wyjść typu A przepisy EASA wymagają, by na każdą parę tego typu wyjść przypadało nie więcej niż 110 pasażerów, natomiast w przypadku wyjść typu A+ liczbę tę podniesiono 120.

W przypadku zastosowania w A350-1000 mniejszej liczby wyjść typu A+, EASA ograniczyła maksymalną liczbę miejsc pasażerskich do 460 lub 470. Obecnie, podawana przez producenta standardowa, trzyklasowa pojemność A350-1000 to 350-410 pasażerów, choć niektórzy przewoźnicy dostosowują ją do własnych potrzeb, np. samoloty British Airways zabierają maksymalnie 331 podróżnych, a użytkowane przez Cathay Pacific – 334 (British Airways odebrały A350-1000, 2019-07-30).

Zwiększona liczba miejsc pasażerskich ma poprawić konkurencyjność A350-1000 względem amerykańskiego rywala, czyli Boeinga 777X, który obecnie w wersji 777-9 w konfiguracji dwuklasowej może zabierać do 426 pasażerów, a w proponowanej wersji 777-10X – 450.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.