Dowódca Força Aérea Brasileira (FAB, wojsk lotniczych Brazylii) gen. broni Antonio Carlos Moretti Bermudez i prezes Embraer Defence and Security Jackson Schneider podpisali memorandum o porozumieniu w celu sformalizowania zamiaru wspólnego opracowania lekkiego samolotu do transportu ładunków i pasażerów, spełniającego potrzeby operacyjne wojska.
Nowy samolot przeznaczony będzie do operowania z lotnisk z krótkimi, wąskimi, nieutwardzonymi drogami startowymi. Do jego zadań należeć ma transport ładunku i personelu w dżungli, dotarcie do głównych lotnisk w Ameryce Południowej, desant spadochroniarzy, zrzut palet z ładunkiem i przewóz chorych. Samolot ma być zdolny do startu z pasa o długości do 1200 m, położonego w amazońskiej dżungli, z ładunkiem co najmniej 3000 kg. Jego napęd stanowić mają silniki turbośmigłowe i elektryczne.
Obecnie flota małych samolotów transportowych FAB składa się z 48 EMB-110 Bandeirante (oznaczonych przez wojsko jako C-95), z których najstarsze mają już ponad 40 lat, 31 Cessn 208 Caravan (C-98) ) i 19 EMB-120 Brasilia (C-97).