Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Iran przyznał się do zestrzelenia Boeinga

Wypadki, Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 11 stycznia 2020

Dziś nad ranem władze Iranu przyznały, że jego siły zbrojne w rezultacie błędu ludzkiego zestrzeliły 8 stycznia 2019 samolot Boeing 737-800 ukraińskich linii lotniczych (UIA, Ukraine International Airlines). Samolot miał przelatywać w pobliżu ważnego obiektu wojskowego. Według komunikatu wojskowego, odpowiedzialne za incydent osoby zostaną pociągnięte do odpowiedzialności.

Trasa lotu Boeinga 737-800 ukraińskich linii lotniczych, który został zestrzelony po starcie z Teheranu. Pokazano też położenie kompleksu 9K331 Тоr-М1, z którego wystrzelono pocisk(-i) w kierunku samolotu. Jak wynika z irańskiej prezentacji, samolot ostrzelano, gdy skręcił w kierunku wyrzutni / Zdjęcie: Twitter

Dowódca wojsk lotniczo-kosmicznych Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej (KSRI), gen. Amir Ali Hadżizadeh oświadczył, że jego jednostka bierze na siebie całkowitą odpowiedzialność za przypadkowe zestrzelenie ukraińskiego samolotu pasażerskiego. – Pomyślałem, że chciałbym umrzeć i nie być świadkiem takiego wypadku – powiedział w wystąpieniu w telewizji państwowej. Gdy samolot został błędnie uznany za wrogi obiekt, w wyniku niezamierzonego błędu ludzkiego, został strącony pociskiem krótkiego zasięgu – dodał Hadżizadeh.

Operator, mając 5-10 sekund na podjęcie decyzji, otworzył ogień bez możliwości potwierdzenia rozkazu. Miał działać w warunkach zakłóceń łączności. Samolot pasażerski miał zaś pomylić z... pociskiem samosterującym.

Jeden z dowodów zestrzelenia Boeinga 737-800 w rejonie Teheranu – otwory po odłamkach z głowicy pocisku, który trafił w samolot / Zdjęcie: Twitter

Gen. Hadżizadeh poinformował, że jego formacja przed planowanym atakiem na bazy USA w Iraku zwróciła się do właściwych władz irańskich o zakazanie lotów cywilnych. Ta prośba nie została jednak spełniona. Do zestrzelenia doszło kilka godzin po wspomnianym ataku, gdy wojska irańskie pozostawały w stanie najwyższej gotowości bojowej, spodziewając się amerykańskiego kontrataku. Same ataki były odwetem za zabicie przez USA dowódcy jednostek specjalnych KSRI, gen. Kasema Sulejmaniego na lotnisku w Bagdadzie.

Zwłokę w przyznaniu się do winy gen. Hadżizadeh tłumaczył koniecznością przeprowadzenia wewnętrznego dochodzenia.

Spalony fragment przedniej części kabiny zestrzelonego samolotu Boeing 737-800. Nie widać na nim śladów po ostrzelaniu, bo głowica bojowa wybuchła pod spodem kadłuba / Zdjęcie: Twitter

Według niezależnych analityków, samolot został zestrzelony, gdy leciał na wysokości ok. 2,5 km. Pocisk wystrzelony z mobilnego kompleksu 9K331 Тоr-М1 trafił od spodu w przednią część kadłuba. Prawdopodobnie spowodowało to zniszczenie systemów sterowania i łączności, a być może nawet śmierć członków załogi i części pasażerów. Kilka sekund później samolot miał zostać trafiony drugim pociskiem, który wywołał pożar.

 Przyczyny katastrofy oficjalnie badają głównie specjaliści irańscy. Do Iranu przybyło także 45 specjalistów ukraińskich. Wczoraj władze irańskie zaprosiły również przedstawicieli producenta samolotu – amerykańskiego Boeinga.

Irański Urząd Lotnictwa Cywilnego zdecydował o zamiarze otwarcia rejestratorów pokładowych ukraińskiego samolotu. Najprawdopodobniej dla zbadania ich zapisów rejestratory zostaną wysłane do Francji. W sytuacji przyznania się do zestrzelenia Boeinga 737 przez Iran, ma to już mniejsze znaczenie dla wyjaśnienia przyczyn i przebiegu katastrofy.


Drukuj Góra