Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zmarł generał Tytus Krawczyc

Ludzie, Lotnictwo wojskowe, 24 stycznia 2020

W piątek, 24 stycznia w wieku 89 lat zmarł generał Tytus Krawczyc, były dowódca Wojsk Lotniczych. Jego pogrzeb odbędzie się 30 stycznia na cmentarzu na Miłostowie w Poznaniu w Kwaterze Lotników. Początek uroczystości pogrzebowych zaplanowano na 13:30.

Tytus Krawczyc urodził się 5 października 1930 w Sielawiczach w dawnym powiecie słonimskim na Kresach Rzeczpospolitej w rodzinie inteligentów – wiejskich nauczycieli. W 1947 po raz pierwszy poleciał na pokładzie samolotu transportowego C-47 z ojcem – wojskowym, na promocję oficerską w dęblińskiej Szkole Orląt. Swoją lotniczą przygodę zaczął od kursu szybowcowego w Lisich Kątach. W 1948 był już ponownie w Dęblinie – tym razem jako kandydat na pilota wojskowego. Latał na Po-2, Jakach-11, -18 i Junakach-3. W 1950 ukończył Oficerską Szkołę Lotniczą. Ojciec Krawczyca został w 1952 karnie zwolniony z wojska. Najprawdopodobniej z tego powodu młody, zdolny pilot służył długo w lotniczych jednostkach szkolnych, a nie liniowych.

 W 1965 Krawczyc został dowódcą 61. pułku szkolno-bojowego w Nowym Mieście nad Pilicą, a w 1968 dowodził już legendarnym 2. pułkiem myśliwskim Kraków, stacjonującym w Goleniowie koło Szczecina, wyposażonym w MiGi-21, dostosowane do ataków bombami jądrowymi. Od 1970 dowodził 2. Brandenburską Dywizją Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego w Pile. W 1975 został zastępcą szefa Sztabu Wojsk Lotniczych, a potem zastępcą dowódcy Wojsk Lotniczych do spraw liniowych. W 1977 objął dowództwo 4. Pomorskiej Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego w Malborku.

12 maja 1983 Krawczyc objął stanowisko dowódcy Wojsk Lotniczych. Pozostawał na nim do 4 września 1989, gdy skończył karierę lotniczą. Objął wówczas obowiązki attaché wojskowego i lotniczego ambasady RP w Budapeszcie. W 1993 odszedł w stan spoczynku.

Gen. Krawczyc wylatał jako pilot 3520 godzin, w tym 1712 na samolotach odrzutowych. Legitymował się klasą mistrzowską pilota wojskowego. Po Limach-2, -5, -6bis pilotował niemal wszystkie wersje używanych w naszym lotnictwie myśliwców MiG-21 (oprócz bis). Był wybitnym, charyzmatycznym, szanowanym przez podwładnych i lubianym dowódcą. Generałem brygady został w 1980, generałem dywizji – w 1983. Wielokrotnie odznaczany, m.in. Krzyżem Komandorskim i Orderem Odrodzenia Polski.

Prócz pasji lotniczej gen. Krawczyc miał także zamiłowania literackie. Miał typowy dla Kresowiaków talent gawędziarsko-narracyjny. Był członkiem Związku Literatów Polskich. Autor wydanej przez Agencję Lotniczą Altair w 2008 biograficznej książki Szczęście w chmurach.


Drukuj Góra