Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Poseidon wylądował w Kinloss

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, 11 lutego 2020

W bazie Kinloss w Szkocji 4 lutego, po przelocie przez Atlantyk z USA, wylądował pierwszy morski samolot patrolowy / ZOP Poseidon MRA1 (nr takt. ZP801) w barwach Royal Air Force (królewskich wojsk lotniczych W. Brytanii).

Pierwszy Poseidon MRA1 należący do RAF po lądowaniu na brytyjskiej ziemi / Zdjęcie: Derek Bower

Pierwszy brytyjski Poseidon został oblatany w zakładach Boeinga w Renton w stanie Waszyngton 13 lipca 2019. Następnie został przebazowany do Naval Air Station Jacksonville na Florydzie, gdzie był używany do szkolenia brytyjskich załóg (Oblot pierwszego Poseidona MRA1, 2019-07-15).

Dzięki Poseidonom RAF odzyskają zdolności zwalczania okrętów podwodnych, utracone po wycofaniu ze służby samolotów Nimrod MR2 w 2010 i anulowaniu wprowadzenia do eksploatacji Nimrodów MRA4. Rząd w Londynie zakupił 9 samolotów tego typu, które będą służyć m.in. do ochrony strategicznych okrętów podwodnych typu Vanguard i przyszłych jednostek typu Dreadnought, a także lotniskowców typu Queen Elizabeth.

3 kolejne Poseidony zostaną dostarczone Brytyjczykom po wcześniejszym przebazowaniu ich do Jacksonville, a pozostałych 5 zostanie dostarczonych bezpośrednio z Renton do Wielkiej Brytanii. Dostawy samolotów mają zakończyć się w ostatnich miesiącach 2021.

Poseidon MRA1, który jako pierwszy wylądował na brytyjskiej ziemi, nosi nazwę Pride of Moray, ponieważ nad tą właśnie zatoką Morza Północnego, w bazie RAF Lossiemouth w północno-wschodniej Szkocji, będą stacjonować brytyjskie Poseidony MRA1. Jego lądowanie odbyło się jednak w leżącej nieopodal Kinloss, ponieważ modernizacja macierzystej bazy nie została jeszcze ukończona.

W ramach modernizacji w Lossiemouth, za kwotę 0,5 mld GBP, powstanie nowy hangar dla Posejdonów i nowa wieża kontroli ruchu lotniczego, a także infrastruktura umożliwiającą operowanie z niej, oprócz 120. eskadry, także czterech eskadr wyposażonych w wielozadaniowe samoloty bojowe Eurofighter Typhoon FGR4. Droga startowa otrzyma nową nawierzchnię (Ostatni Typhoon przekazany RAF, 2019-10-02).

Prace mają zakończyć się początku 2021. Nieco wcześniej, w  październiku 2020, brytyjskie Poseidony przeniosą się tam z Kinloss. Po przeprowadzce zostanie sformowana 201. eskadra – druga jednostka RAF wyposażona w samoloty tego typu. Zgłoszenie całkowitej zdolności operacyjnej Poseidonów MRA1 planowane jest w 2024.

Na podstawie informacji Dereka Bowera


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.