Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Testy haubicy Bogdana

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 19 lutego 2020

Pod koniec grudnia ub.r. rozpoczęły się testy ukraińskiej 155-mm samobieżnej haubicy na podwoziu kołowym 2S22 Bogdana. Próby terenowe mają się rozpocząć latem 2020, jednak ukraińska armia nie przewiduje wprowadzenia tych pojazdów do linii przed końcem 2021.

Haubica 2S22 podczas pierwszych próbnych strzelań / Zdjęcie: KZTS

Badania nad haubicą rozpoczęto pod wpływem doświadczeń z walk sił ukraińskich przeciw separatystom i armii rosyjskiej w 2015. Prototyp został po raz pierwszy zaprezentowany w sierpniu 2018 podczas parady z okazji Dnia Niepodległości Ukrainy i był gotowy do testów już w październiku 2019, jednak brak amunicji uniemożliwił całe przedsięwzięcie. Dopiero amunicja kupiona od tureckiej spółki Makina Ve Kimya Endustrisi Kurumu (MKEK) umożliwiła wznowienie prac.

Głównym projektantem 2S22 jest Kramatorska Fabryka Maszyn Ciężkich (KZTS), odpowiedzialna za produkcje 155-mm haubic, niemniej w produkcji Bogdany bierze udział jeszcze 10 innych podmiotów ukraińskich, ponieważ KZTS od niedawna zajmuje się przemysłem obronnym.

W październiku 2019 na wystawie Broni i Uzbrojenia na Ukrainie, KZTS ogłosił że 2S22 zostanie osadzony na 6-kołowym podwoziu KrAZ-63221 a masa pojazdu nie przekroczy 28 t. Bogdana ma 5-osobową załogę i jest wyposażona w kalkulator artyleryjski, mechanizm ładowniczy i system kierowania ogniem, zasilane przez automatyczny sterownik danych Siemens SIPLUS. Wbudowany układ nawigacyjny umożliwia określenie pozycji pojazdu w terenie i szybsze włączanie się do walki.

Maksymalna prędkość haubicy wynosi 80 km/h na drodze i 30 km/h w terenie. Zasięg maksymalny, pokonywany po jednokrotnym zatankowaniu zbiorników to 800 km, ale w terenie spada do 300 km.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.