Departament Obrony USA poinformował o teście Common-Hypersonic Glide Body (C-HGB). Przeprowadzono go 19 marca nad Pacific Missile Range Facility w Kauai na Hawajach. Rakieta (prawdopodobnie typu STARS-4, zbudowana na bazie Polaris-A3 z przyspieszaczem Orbus-1) z pojazdem wystartowała o 22:30 czasu lokalnego.
Test przeprowadziły US Army i Navy przy współpracy z Missile Defense Agency, która monitorowała jego przebieg. Pojazd osiągnął wyznaczony cel. Test uznano za udany.
Pierwszy test C-HGB – Flight Experiment 1 przeprowadzono w październiku 2017. Pojazd uzyskał wówczas prędkość naddźwiękową w locie bez manewrowania. Rozwojem C-HGB, realizowanym przez Dynetics Technical Solutions (DTS), w US Navy kieruje biuro Strategic Systems Programs. Pojazd powstały w jego wyniku mają wykorzystywać także inne rodzaje wojsk, w tym przede wszystkim US Army, gdzie programem kieruje Army Hypersonic Project Office.
Rozwój manewrującej broni hiperdźwiękowej zostało uznane w USA za priorytet, odkąd okazało się, że ChRL i FR dysponują już operacyjnie taką bronią. Do tej pory, mimo wydania ogromnych środków, Stany Zjednoczone Ameryki nie odniosły w tym zakresie żadnych istotnych sukcesów (piszemy o tym w RAPORT-wto 03/2020). Obecnie realizowany program budowy broni hiperdźwiękowej, mimo oficjalnych zapewnień o znacznym zaawansowaniu, jest jeszcze we wstępnej fazie.
US Army zapewnia, że broń oparta na C-HGB osiągnie zdolność operacyjną w 2023. Oznacza to, że jej producent powinien zostać wybrany najpóźniej w 2022. W tym samym roku hiperdźwiękową broń dla swych samolotów chcą uzyskać US Air Force. Z kolei US Navy planuje pierwsze strzelania z okrętów nawodnych na 2023, a z podwodnych na 2024.