Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Lynn Tilton odeszła z MD Helicopters

Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, Ludzie, 30 marca 2020

Długoletnia prezes koncernu MD Helicopters Lynn Tilton zrezygnowała ze stanowiska. Według informacji dziennika Wall Street Journal Tilton zrzekła się kontroli nad MD Helicopters i innymi spółkami należącymi do kierowanego przez nią holdingu Patriarch Partners po orzeczeniu sądu upadłościowego, wydanym na początku tego miesiąca.

Lynn Tilton kierowała MD Helicopters od 2005 / Zdjęcie: MD Helicopters

Koncern MD Helicopters, którego siedzibą jest Mesa w Arizonie, został założony w 1947 jako dział Hughes Aircraft, a po 1955 był częścią Hughes Tool Company. W 1972 stał się działem śmigłowców Hughes Summa Corporation, a w 1976 został przekształcony w Hughes Helicopters. W 1984 spółka została sprzedana za 500 mln USD koncernowi McDonnell Douglas i wkrótce potem zmieniła nazwę na McDonnell Douglas Helicopters. Po fuzji z Boeingiem w 1997 dział MDD zajmujący się produkcją śmigłowców cywilnych został sprzedany i funkcjonował samodzielnie pod obecną nazwą. W 2005 właścicielem MD Helicopters stał się fundusz Patriarch Partners.

Podstawowym produktem MD Helicopters są śmigłowce rodziny MD500 (OH-6 Cayuse), które są eksploatowane przez siły zbrojne i służby porządku publicznego wielu państw. Ostatnio uzbrojone MD 530F zostały sprzedane do Afganistanu, Kenii i Libanu. Co ciekawe, tę samą konstrukcję, znaną jako AH-6 Little Bird, produkuje także Boeing. MD Helicopters zakwestionował prawa koncernu z Seattle do jego sprzedaż, ale ostatecznie przegrał spór w lutym br. i musi zapłacić Boeingowi 11,6 mln USD (MD530F dla Kenii do końca 2019, 2019-12-24, Zakończono dostawy afgańskich MD 530F, 2019-11-26, Heli-Expo 2019: Premiera MD969, 2019-03-06).

Wojskowa sprzedaż eksportowa MD Helicopters zwróciła uwagę federalnych organów ścigania, gdy ujawniono, że w 2012 Tilton zatrudniła płka rez. Norberta Vergeza, który podczas służby w US Army kierował biurem odpowiedzialnym za zakup śmigłowców MD 530 dla wojsk lotniczych Afganistanu. Oficer zawarł ugodę w sprawie zarzutów o konflikt interesów, a MD Helicopters ani Patriarch Partners nie zostały oskarżone.

Patriarch Partners kupował zagrożone przedsiębiorstwa, finansując je z szeregu zabezpieczonych zobowiązań dłużnych sprzedawanych za pośrednictwem funduszu Zohar. W pewnym momencie Tilton twierdziła, że Patriarch kontrolował 70 podmiotów, ale do czasu zgłoszenia upadłości Zohara liczba ta zmniejszyła się do ponad 20. Tilton starała się przywrócić rentowność tych podmiotów, co doprowadziło do kilku głośnych bankructw, w tym Dura Automotive i American LaFrance. Inne zostały sprzedane ze znaczną stratą.

Tilton konsekwentnie utrzymywała, że MD Helicopters jest jej własnością, ale w 2017 przyznała publicznie, że zakup tej spółki został sfinansowany przez fundusz Zohar. Tilton wnioskowała o postawienie Zohara w stan upadłości w 2016, co wydaje się nieudaną próbą powstrzymania Patriarch Partners przed likwidacją przez wierzycieli Zohara. Łączne zadłużenie funduszu szacuje się na 1,7 mld USD.

W 2015 amerykańska Komisja Papierów Wartościowych i Giełd oskarżyła Lynn Tilton i Patriarch Partners o oszukiwanie inwestorów, poprzez dokonywanie niewłaściwej wyceny aktywów pożyczkowych funduszu Zohar, a następnie pobieranie opłaty za zarządzanie w wysokości 200 mln USD, do czego holding nie był uprawniony. Komisja wycofała zarzuty w 2017, ale do tego czasu znaczna część portfolio Patriarch Partners została wyprzedana.

Inwestorzy złożyli za pośrednictwem spółki konsultingowej Alvarez i Marsal pozew przeciwko Tilton i Patriarch Partners w wysokości 1 mld USD o niewłaściwe zarządzanie, jednak został on oddalony. W 2018 Tilton wynegocjowała, że będzie mogła zarządzać spółkami należącymi do Patriarch Partners i sprzedawać je w celu spłaty zadłużenia, ale umowa szybko została rozwiązała po tym, gdy Tilton została oskarżona o opóźnianie sprzedaży. W lutym sędzia federalnego sądu upadłościowego w Delaware orzekł, że władze mogą zezwolić na taką sprzedaż bez zgody Lynn Tilton.

W oficjalnym oświadczeniu MD Helicopters napisano, że Lynn Tilton zrezygnowała dopiero po tym, gdy stało się jasne, że spółki będące własnością Patriarch Partners, w tym MD Helicopters, zostały zagrożone z powodu wewnętrznych sporów w Zohar, a fundusz odmówił im odpowiednich przedłużeń pożyczek. Pani Tilton zobowiązała się do rozsądnej współpracy z funduszem Zohar w celu przejęcia kontroli nad spółkami. Wbrew twierdzeniom przedstawicieli funduszu Zohar, pani Tilton w żadnym momencie nie porzuciła spółki.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.