Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zakończono modernizację ugandyjskich L-39

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 01 kwietnia 2020

14 pilotów, inżynierów i projektantów zatrudnionych w ukraińskim przedsiębiorstwie państwowym Odeskij Awiacionnyj Zawod (OAZ) zostało ewakuowanych z Ugandy i wróciło do domu 27 marca, gdzie zostali natychmiast poddani 14-dniowej kwarantannie. Ukraińscy specjaliści brali udział w remontach i modernizacji 6 samolotów szkolno-bojowych Aero L-39 Albatros ze składu Ugandan People's Defence Force – Air Force (UPDF-AF, wojsk lotniczych sił obronnych Ugandy).

Specjaliści OAZ w bazie Gulu, gdzie przeprowadzono prace obsługowe i modernizacyjne ugandyjskich Aero L-39. Za nimi widoczny jest  L-39ZA (nr takt. 709) / Zdjęcie: UkrOboronProm 

Prace zostały wykonane na podstawie umowy zawartej z zagraniczną spółką Progress, należącą do UkrOboronPromu. Zobowiązania zostały w całości zrealizowane 24 marca. Zaangażowanie OAZ w prace potwierdza doniesienia ukraińskich mediów, że zgodnie z umową z 2018 osiem ugandyjskich L-39ZA przeszły przeglądy i modernizację na Ukrainie – pierwsza para została odesłana do Ugandy pod koniec 2018, 4 następne w 2019, a dwa ostatnie samoloty zostały przywiezione do bazy lotniczej Gulu 6 lutego br. na pokładzie samolotu transportowego Ił-76MD Candid (76413) z 25. brygady lotnictwa transportowego ukraińskich wojsk lotniczych z bazy lotniczej Melitopol. Według portalu Dumskaja, ukraiński transportowiec wykonał międzylądowanie na międzynarodowym lotnisku w Sofii, aby odebrać wyposażenie pomocnicze do eksploatacji Albatrosów i zabrać do Afryki bułgarskich specjalistów.

Portal Dumskaja poinformował, że 8 ugandyjskich L-39 przeszło w OAZ przeglądy strukturalne, a ich silniki turbowentylatorowe Iwczenko AI-25TL przeszły przegląd i zostały zmodernizowane do standardu AI-25TLSz, o 10% większym ciągu. L-39ZA PDF-AF otrzymały również najnowsze wyposażenie radiowe i nawigacyjne VOR/DME/ILS, odbiornik GPS, a także nowe transpondery zgodne z wymaganiami ICAO i nowe rejestratory parametrów lotu BUR-4-1. Najprawdopodobniej identyczne prace przeprowadzono przy 6 L-39 stacjonujących w Gulu, za wyjątkiem modernizacji silnika.

L-39 służą UPDF-AF do szkolenia załóg 5 wielozadaniowych samolotów bojowych Su-30MK2, zakupionych w l.  2011-2012 oraz do zadań uderzeniowych, z użyciem 57-mm niekierowanych pocisków rakietowych S-5 i 23-mm dwulufowego działka GSz-23L. Pierwsze 3 L-39ZO zostały pozyskane z Libii. Po nich do służby weszły 4 ex-bułgarskie L-39ZA, które przeszły przeglądy w OAZ w l. 2009-2010. Następnie na rynku cywilnym zakupiono jednego L-39ZO należącego oryginalnie do wojsk lotniczych NRD, a w l. 2017-2019 zakupiono kolejne 4 L-39ZA (trzy od Bułgarii i jeden od Rumunii), które wysłano do Odessy w celu przeglądu i modernizacji. Po nich nabyto jeszcze 2 L-39, dzięki czemu flota UPDF-AF składa się teraz z 14 Albatrosów, wchodzących w skład eskadry myśliwskiej Puma stacjonującej w Entebbe i eskadry szkolnej w Gulu.

Według portalu Dumskaja w przeglądy i modernizację ugandyjskich L-39 jest zaangażowana także bułgarska prywatna spółka Jotow & Syn, której właścicielem jest Iwajło Jotow, konsul honorowy Ugandy w Bułgarii. Spółka zajmuje się także świadczeniem usług szkoleniowych, obsługowych i infrastrukturalnych dla UPDF-AF. W poprzednich latach spółka Jotow & Syn, w ścisłej współpracy z OAZ, uczestniczyła i wygrała przetargi na usługi logistyczne dla Wojennowzdusznitych Sił (WWS, bułgarskich wojsk lotniczych), w tym przeglądy naprawcze silników AI-25TL i pomocniczych zespołów napędowych Safir-5 (Ukraińcy zajmą się obsługą bułgarskich L-39ZA?, 2018-11-05).

Na podstawie informacji Igora Bożinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.