Airbus zaczął przekazywanie nowych samolotów, wdrażając proces ich e-dostawy, mający gwarantować ciągłość dostaw dla klientów, przy jednoczesnym uwzględnieniu wymogów dotyczących ochrony zdrowia i bezpieczeństwa podczas pandemii SARS-CoV-2. Pierwszym klientem, który zaakceptował przejście na kompleksowy proces zdalnego przekazania-odbioru samolotów, stały się linie Pegasus Airlines, które dzięki e-dostawie właśnie otrzymały trzy nowe A320neo.
Na nowy tryb e-dostawy składają się trzy główne etapy. Są to zadania związane z odbiorem technicznym (Technical Acceptance Completion, TAC) przekazane Airbusowi (lub lokalnemu podmiotowi trzeciemu, wyznaczonemu przez linię lotniczą), elektroniczne przeniesienie tytułu własności (Transfer-of-Title, ToT) i przelot i późniejszy odbiór statku powietrznego w bazie klienta.
W przypadku zadań TAC, których realizacja jest warunkiem niezbędnym dla realizacji ToT, linia lotnicza może scedować na Airbusa wykonanie w jej imieniu wszystkich niezbędnych działań. Należą do nich kontrola naziemna samolotu, lot próbny, zgromadzenie instrukcji i dokumentów akceptacji maszyny, a także wykonanie w razie potrzeby drobnych zmian.
W celu sfinalizowania ToT zespoły Airbusa i klienta korzystają z nowej, bezpiecznej platformy współpracy e-SalesContracts. Dzięki niej zaangażowane osoby – gdziekolwiek się znajdują – mogą w jednym wirtualnym środowisku w czasie rzeczywistym w prosty sposób prowadzić wszystkie kontakty związane z zakończeniem transakcji, począwszy od elektronicznego sporządzania projektów dokumentów poprzez negocjacje handlowe, skończywszy na zdalnym złożeniu podpisów cyfrowych na dokumentach własnościowych ToT.
Platforma e-SalesContracts eliminuje potrzebę fizycznej obecności któregokolwiek z pracowników klienta w centrum dostaw Airbusa. Po dopełnieniu formalności TAC i ToT organizuje się lot dostawczy, również w sposób bezpieczny dla zdrowia. Zdezynfekowany samolot może odebrać i przeprowadzić z lotniska fabrycznego do macierzystej bazy przewoźnika jego firmowa załoga lub ekipa wyznaczonej strony trzeciej.
Oprócz zapewnienia bezpiecznego i ciągłego działania podczas pandemii SARS-CoV-2, proces e-dostawy, zwłaszcza jego nowe cyfrowe aspekty dotyczące kooperacji – skutkujące zwiększoną efektywnością pracy, elastycznością, przejrzystością, a także bardziej przyjaznym dla środowiska i ogólnie lepszym doświadczeniem klienta – może stać się dla Airbusa i jego klientów planową metodą działania.