Wszystko wskazuje na to, że już w maju lub czerwcu 2020 program dokończenia konstrukcji nowego, rozkładanego, 40-m wojskowego mostu towarzyszącego MS-40 Daglezja-S przejdzie z gliwickiego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych (OBRUM), który dotychczas zajmował się tą konstrukcją, do spółki H. Cegielski-Poznań.
Gliwicki OBRUM od dawna pracował nad sprawną i zadowalająca inwestora, czyli resort obrony, konstrukcją mostu rozkładanego, który przewożony w elementach wraz z systemem jego rozkładania, mógłby szybko spiąć brzegi przeszkody wodnej o szerokości 40 m. Projekt MS-40 Daglezja-S zakładał użycie 5 ciężarówek do przewozu przęseł o szerokości 4 m, które połączone i automatycznie złożone na długość 46 m pozwoliłyby na przeprawę ponad 60-t bojowych wozów gąsienicowych, takich jak Leopardy 2, czy 100-t zestawów kołowych. Demonstrator technologii przedstawiony w 2018 przez OBRUM, zdaniem wojska – zamawiającego i przyszłego użytkownika – wymagał szeregu zmian konstrukcyjnych. Gliwice rozpoczęły jego przebudowę i dostosowane.
W grudniu 2019, na skutek opóźnień programu modyfikacji demonstratora, Inspektorat Uzbrojenia MON rozpisał przetarg na dokończenie pracy badawczo-rozwojowej MS-40 i dostarczenie gotowego, spełniającego wymagania techniczne wojska prototypu. Składanie ofert wyznaczono do 8 stycznia 2020. Zgłosiły się dwa zainteresowane konsorcja. Pierwsze utworzył dotychczasowy wykonawca projektu gliwicki OBRUM razem z PGZ. Drugie zaś – H.Cegielski-Poznań i prywatna ożarowska Grupa WB.
Po pierwej turze rozmów odrzucono ofertę dotychczasowego projektanta, motywując to ciągłymi problemami z dotrzymywaniem terminów oddawania do testów zakontraktowanych konstrukcji. W efekcie na placu gry o most 40-m pozostali poznaniacy z Cegielskiego z Grupą WB. Obecnie trwa faza ostatecznych rozmów z nowym konsorcjum, które powinno przejąć projekt, dokonać satysfakcjonujących inwestora i zamawiającego zmian oraz dostarczyć do ostatecznych prób gotowy prototyp MS-40. Oznacza to przejęcie przez poznańsko-ożarowski team rozwijanego na Śląsku skomplikowanego systemu mostowego.
Sytuacja z mostem sygnalizuje kryzys gliwickiego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych – najstarszego i najbardziej zasłużonego polskiego centrum konstrukcyjnego ciężkich wojskowych pojazdów bojowych, którego prezesem od lipca 2019 była Elżbieta Wawrzynkiewicz – także prezes poznańskich Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych, obecnie pełniąca także obowiązki prezesa Zakładów Mechanicznych Bumar-Łabędy (17 kwietnia 2020 zrezygnowała z szefowania OBRUM). Według najnowszych informacji, jeśli nie nastąpi interwencja wyższej rangi decydentów w sprawie kontraktu na dokończenie projektu MS-40 Daglezja-S, grupa poznańsko-ożarowska może oczekiwać kontraktu w okresie maj-czerwiec 2020.
Nie jest to jedyne niekorzystne dla OBRUM rozstrzygnięcie. Gliwicki ośrodek przygotował do przetargu na symulator działania plutonu KTO Rosomak gotowe już urządzenie – opracowane w oddziale symulacji elektronicznej ośrodka. Do rywalizacji przystąpiły także szczeciński Autocomp Management i Thales Polska. W pierwszej turze odpadła oferta gliwicka. OBRUM pracuje obecnie przy realizacji zamówienia na 4 mobilne mosty towarzyszące MS-20 (20-m przęsła) dla Wietnamu. Umowę o wartości ponad 40 mln zł zawarto jesienią 2018, a pierwszy most miał być gotów do prób zamawiającego pod koniec 2019, ostatni – w 2021.
Tymczasem poznaniacy z Cegielskiego mają powody do zadowolenia. W nowym przetargu na zestawy przeprawowe parków pontonowych – Daglezja-P, które zastąpić mają przestarzałe PP-64 Wstęga – nastąpił przełom. Po anulowaniu tuż przed MSPO 2019 (29 sierpnia 2019) poprzedniego postępowania przetargowego (ze względu na brak środków) otworzono nowe – z terminem przedkładania ofert do 17 kwietnia 2020. Wiadomo, że jedyną propozycję, zakładającą produkcję nowoczesnych przeprawowych parków pontonowych zgłosiło konsorcjum – H. Cegielski-Poznań razem z PGZ i CEFA (w poprzedniej edycji poznaniacy wystąpili wespół z CEFA Francja oraz Grupą WB – jak w przypadku 40-m mostów Daglezji-S). Przedmiotem oferty Cegielskiego są budowane w Polsce konstrukcje francuskiej spółki CEFA (Daglezja-P po raz drugi, 2020-01-13).
Kontroferty zgłosiły francuska grupa CNIM – Constructions Industrielles de la Mediterranee i polska Griffin Group – oferująca rozwiązania General Dynamics European Land Systems. Postępowanie przetargowe obejmuje, nie jak poprzednio, dostawę 7 przeprawowych parków pontonowych z opcją zamówienia 3 następnych, ale zawarcie umowy ramowej na dostawę mostów wraz z systemem wsparcia eksploatacji o liczbie zależnej od możliwości budżetowych z terminem realizacji do 2026.