Inżynierowie Airbusa pracują nad modyfikacją samolotów rodzin A330 i A350, umożliwiającą liniom lotniczym zamontowanie palet towarowych, po wybudowaniu foteli klasy ekonomicznej, bezpośrednio na prowadnicach foteli w podłodze kabiny.
Nowe rozwiązanie wesprze starania przewoźników na rzecz utrzymania ciągłości działalności biznesowej, a także złagodzi globalny niedobór zdolności przewozowych z powodu powszechnego uziemienia samolotów dalekiego zasięgu, standardowo przewożących oprócz pasażerów także fracht. Ponadto pomoże branży lotniczej sprostać dużemu popytowi na loty z pomocą humanitarną w celu szybkiego transportu dużych ilości sprzętu medycznego i innych materiałów na duże odległości do miejsc, w których są one potrzebne.
W porównaniu z mocowaniem ładunków na fotelach (co stosowane jest obecnie) rozwiązanie proponowane przez Airbusa ułatwia i przyspiesza załadunek i rozładunek, a także ogranicza zużycie foteli. Inne korzyści wynikają z lepszej ochrony przeciwpożarowej oraz ograniczenia obciążeń struktury samolotu, poprzez zapobieżenie przesuwaniu się ładunków w locie.
Zakres modyfikacji został opisany w Biuletynie Obsługowym – wyszczególniono sposób wybudowania foteli z multimedialnym systemem rozrywki pokładowej, zabudowanie palet ładunkowych i związanego z nimi wyposażenia bezpieczeństwa, a także sposób ponownego zabudowania oryginalnych elementów kabiny w celu ponownego wykonywania operacji pasażerskich.
Przebudowa może być wykonana po uzyskaniu jednorazowego certyfikatu od Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Biuletyn będzie również obowiązywał po zakończeniu pandemii SARS-CoV-2 (Nowe zestawy do transportu ładunków , 2020-04-21).