Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Drugi F-16C wylatał ponad 10 tys. h

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 01 maja 2020

US Air Force poinformowały, że 23 kwietnia 2020 samolot wielozadaniowy F-16C Block 50 nr 91-0343 z 480th Fighter Squadron 52nd Fighter Wing z bazy lotniczej Spangdahlem w Niemczech przekroczył 10 tys. godzin nalotu. To drugi w historii myśliwiec tego typu, który zasłużył na znak 10K FH. Pierwszym był F-16C z bazy Misawa w Japonii.

23 kwietnia 2020, Spangdahlem AB – salut wodny dla samolotu wielozadaniowego F-16C Block 50 nr 91-0343, który jako pierwszy w Europie wylatał ponad 10 tys. godzin / Zdjęcie: Kyle Cope – US Air Force

F-16C Block 50 nr 90-0808 z 14th FS/35th FW z Misawa AB osiągnął nalot 10 tys. godzin 10 czerwca 2019. Taki wynik był możliwy po 26 latach 11 miesiącach eksploatacji. Myśliwiec ze Spangdahlem potrzebował 2 miesiące mniej.

Według Stars and Stripes utrzymanie F-16C nr 91-0343 w stanie zdatnym do lotu wymagało ok. 190 000 godzin pracy obsług naziemnych. Obsługi obejmowały bieżące czynności konserwacyjne, kontrole, wymiany opon i oleju, tankowanie, drobne naprawy i dokładne kontrole. Łatwo wyliczyć, że godzina lotu wymagała 19 godzin prac obsługowych. Rekordowy samolot był pierwszym F-16C Block 50 dostarczonym do Europy. Uczestniczył m.in. w operacjach nad Irakiem i Syrią.

Lot, w którym została przekroczona granica 10 tys. h, wykonał zastępca dowódcy 480th Fighter Squadron, Col. Jason Hokaj. Po wylądowaniu powiedział on, że większość żołnierzy obsługujących rekordowy myśliwiec, ma mniej lat niż sam samolot. Ocenił, że tylko jedna czwarta jest od niego starsza.

Płk Jason Hokaj po powrocie z lotu, w którym pilotowany przez niego samolot wielozadaniowy F-16C Block 50 nr 91-0343 przekroczył nalot 10 tys. godzin / Zdjęcie: Alex Miller – US Air Force

Pierwotnie planowany resurs F-16C/D wynosił 8 tys. h. Jednak dzięki wielu modyfikacjom, w tym programowi F-16 Service Life Extension Program (SLEP), rozpoczętemu w 2017, wydłużono go do 12 tys. h. SLEP obejmuje 12 dużych zmian konstrukcyjnych w kadłubie i skrzydłach (łącznie 350 modyfikacji struktury). Zmiany mają umożliwić utrzymanie F-16C/D w eksploatacji do 2045-2048, gdy powinny one zostać w całości zastąpione przez samoloty nowej generacji F-35.

Modernizacja F-16C/D w ramach programu SLEP jest prowadzona w Hill AFB. Prace nad każdym płatowcem trwają ok. 9 miesięcy. Jej koszt wynosi 2,4 mln USD.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.