Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

AH-1Z lub AH-64 dla Filipin

Przemysł zbrojeniowy, Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, 02 maja 2020

30 kwietnia 2020 DSCA (Defense Security Cooperation Agency) Departamentu Obrony skierowała do Kongresu USA informacje o możliwej sprzedaży Filipinom śmigłowców Bell AH-1Z Viper lub Boeing AH-64E Apache Guardian. Sprzedaż miałaby zostać zrealizowana zgodnie z procedurami Foreign Military Sales (FMS). Sytuacja jest wyjątkowa, bo umożliwia Filipinom ostateczny wybór między dwiema ofertami dopiero po uzyskaniu zgody USA. Co więcej, doszło do niej po gdy Amerykanie zablokowali Turcji możliwość sprzedaży Filipinom śmigłowców T129 ATAK.

Bell AH-1Z Viper / Zdjęcie: Cpl. Frank Cordoba

Jedna z informacji DSCA przedstawia warunki sprzedaży Filipinom 6 śmigłowców uderzeniowych Bell AH-1Z Viper z zapasem m.in. 2 silników T-700 GE 401C. Wraz nimi Manila miałaby kupić niewielki zestaw uzbrojenia, w tym 6 pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire II, 26 pocisków kal. 70 Advanced Precision Kill Weapon System (APKWS) i 5000 przeciwpancernych pocisków do działka kal. 20 mm. W rezultacie całkowity szacowany koszt dostawy nie przekracza 450 mln USD.

Głównymi wykonawcami kontraktu miałyby być wytwórnie Bell Helicopter Textron z Fort Worth w Teksasie i General Electric Company z Lynn w Massachusetts. Oba te podmioty mają z Filipińczykami negocjować warunki offsetu.

Druga z informacji dotyczy możliwej dostawy 6 śmigłowców bojowych Boeing AH-64E Apache Guardian z zapasem m.in. 6 silników T700-GE-701D. Zakup miałby obejmować znacznie większy zestaw uzbrojenia, w tym 200 ppk AGM-114 Hellfire, 300 pocisków APKWS i 1700 zestawów naprowadzania do przebudowy pocisków niekierowanych 70 mm w APKWS, 5000 niekierowanych pocisków kal. 70 mm, 200 pocisków kierowanych klasy powietrze-powietrze FIM-92H Stinger, 80 tysięcy pocisków kal. 30 mm, a także znaczna ilość amunicji treningowej. Głównymi wykonawcami kontraktu miałyby być zakłady Boeinga w Mesa w Arizonie i wytwórnia Lockheed Martin z Orlando na Florydzie.

Również w tym przypadku Amerykanie nie wykluczyli możliwości offsetu. Miałby on być negocjowany z udziałem głównych wykonawców. 60 ich przedstawicieli i amerykańskich urzędników negocjowałoby jego warunki przez 6 tygodni.

Pod koniec 2018 Тechnical Working Group (TWG) wojsk lotniczych Filipin wskazała do zakupu tureckie śmigłowce bojowe Turkish Aerospace Industries (TAI) T129 ATAK (Filipiny kupią 8 T129 i 16 S-70, 2018-12-08). Manila chciała zamówić 8 takich maszyn. Planowany kontrakt został jednak zablokowany przez USA. Amerykanie nie zgodzili się na dostawę silników LHTEC CTS800-4АТ napędzających T129. W zamian zaoferowali Filipinom swoje śmigłowce.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.