Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Przewozy pasażerskie w 2019

Lotnictwo cywilne, 05 maja 2020

Najwięcej pasażerów korzystało z Lotniska Chopina w Warszawie, które w 2019 obsłużyło ponad 18,8 mln pasażerów. Ruch w porcie wzrósł o 6%, a więc obsłużono o ponad 1,1 mln pasażerów więcej, niż w 2018. Na drugim miejscu wśród lotnisk pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje port lotniczy Kraków-Balice z 8,4 mln pasażerów w 2019, ale z największym wzrostem ilościowym (+1,6 mln pasażerów) oraz dynamiką wzrostu w wysokości 24%.

Najwięcej osób korzystało z Lotniska Chopina w Warszawie, które w 2019 obsłużyło ponad 18,8 mln pasażerów / Zdjęcie: Dariusz Kłosiński, Lotnisko Chopina

W dalszej kolejności bardzo dobre wyniki pod względem wzrostu liczby pasażerów osiągnęły porty Gdańsk im. L. Wałęsy (394 tys. pasażerów więcej i 8% wzrostu), Wrocław-Strachowice (203 tys. pasażerów więcej i 6% wzrostu) oraz Olsztyn-Mazury (30 tys. pasażerów więcej i 26% wzrostu).

Wśród portów obsługujących poniżej 1 mln pasażerów rocznie, dobre wyniki osiągnęło również lotnisko w Łodzi (24 tys. pasażerów więcej i 11% wzrostu), a następnie: Bydgoszcz (15 tys. pasażerów więcej i 4% wzrostu) oraz Zielona Góra-Babimost (12 tys. pasażerów więcej i 56%wzrostu). W 2019 spadek zanotowano w przypadku portów lotniczych Lublin, Poznań-Ławica, Szczecin-Goleniów i Rzeszów-Jasionka.

Wśród przewoźników lotniczych w 2019 najszybciej rosły Polskie Linie Lotnicze LOT, które przewiozły w tym czasie ponad 1,4 mln pasażerów więcej, niż w roku poprzednim i osiągnęły 14-% dynamikę wzrostu. PLL LOT prześcignął również Ryanair w liczbie przewiezionych pasażerów, których w 2019 przewiózł ponad 12 mln. Drugi wynik pod względem wzrostu liczby przewiezionych pasażerów należał do Wizz Air – ponad 760 tys. pasażerów więcej i 9% wzrostu. Kolejne miejsce należy do Enter Air – 501 tys. pasażerów więcej i 26% wzrostu, a następne do Ryanaira – 402 tys. pasażerów więcej i 3% wzrostu.

W przewozach międzynarodowych w polskich portach lotniczych w 2019 odnotowano 7,5-% dynamikę wzrostu w stosunku do 2018. Jest to wynik o 2,9 punktów procentowych wyższy niż wynik portów zrzeszonych w ACI Europe. Liczba operacji w wzrosła zaś o 5%. W ramach międzynarodowych przewozów regularnych przewieziono 3,4 mln pasażerów więcej, niż w 2018, podczas gdy w ramach przewozów czarterowych przewieziono o 300 tys. pasażerów mniej, niż w 2018. W ruchu międzynarodowym liderem pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Ryanair, jednakże ponownie najwyższą dynamikę wzrostu odnotował PLL LOT (+1,2 mln pasażerów i 16% wzrostu).

W ramach połączeń krajowych w 2019 przewieziono o prawie 133 tys. pasażerów więcej niż w 2018, czyli odnotowany został wzrost o 3,5%. Był to wynik o 4,6 punktów procentowych lepszy, niż wynik portów lotniczych zrzeszonych w ACI Europe. Najwięcej pasażerów – 3,6 mln – w ruchu krajowym przewiózł LOT, który osiągnął również najwyższy wzrost ilościowy – 269 tys. pasażerów i 8% w stosunku do 2018.

W 2019 odnotowano wzrost w przewozach regularnych w wysokości 8,8%, czyli obsłużono o prawie 3,6 mln pasażerów więcej niż w 2018. Najwięcej pasażerów podróżowało na trasach do/z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch, ale największe wzrosty liczby pasażerów zostały odnotowane w przypadku Ukrainy (+742 tys. pasażerów i 58% wzrostu), a następnie Wielkiej Brytanii (+300 tys. pasażerów i 4%) i Holandii (+247 tys. pasażerów i 16%). Największe spadki odnotowano na trasach do/z Hiszpanii, Szwecji i Litwy.

Wśród portów lotniczych największe wzrosty w ruchu regularnym w 2019 odnotował Kraków-Balice (ponad 1,6 mln pasażerów więcej i 25%), a następnie Lotnisko Chopina w Warszawie (prawie 1,6 mln pasażerów i 10%) oraz port lotniczy Gdańsk im. L. Wałęsy (+388 tys. pasażerów i 8% wzrostu). Spadki w ruchu regularnym odnotowały zaś: Lublin, Warszawa-Modlin, Szczecin-Goleniów, Poznań-Ławica, Rzeszów-Jasionka i Katowice.

Wśród przewoźników największą dynamikę wzrostu osiągnął LOT, który przewiózł w ruchu regularnym w 2019 prawie 1,3 mln pasażerów więcej, niż w 2018. Najwięcej pasażerów ogółem przewiózł natomiast Ryanair – ponad 11,9 mln. Przewoźnicy niskokosztowi w rynku przewozów regularnych mają udział w wysokości 55%, a przewoźnicy sieciowi 43%. Pozostałe 2% należy do przewoźników czarterowych, którzy również oferują tego typu przewozy. Porównując te wyniki z 2018 można zauważyć, że udział przewoźników sieciowych i czarterowych w tym segmencie rynku wzrasta nieznacznie kosztem udziału przewoźników niskokosztowych.

W ruchu czarterowymi odnotowano w 2019 spadek liczby pasażerów podróżujących z/do polskich portów lotniczych o 5,5%, czyli o ok. 300 tys. pasażerów. Najbardziej popularnymi kierunkami w ubiegłym roku były Turcja, Grecja i Egipt. Natomiast największy wzrost ilościowy odnotowała Turcja (+409 tys. pasażerów i 45% wzrostu, w porównaniu do 2018), a następnie Egipt (+91 tys. pasażerów, czyli 21%) i Tunezja (+72 tys. pasażerów i 62%). Największe spadki wystąpiły na kierunkach do/z Grecji, Hiszpanii oraz Bułgarii.

Wśród kierunków typowo wakacyjnych znajdujących się w ofercie przewoźników niskokosztowych najbardziej popularne były ponownie Hiszpania, Włochy i Malta. Tego typu ruch odnotował w 2019 wzrost o 11%

Najwyższy wzrost liczby pasażerów w ruchu czarterowym odnotował port lotniczy Warszawa-Modlin (+89 tys. pasażerów, jest to wynik prawie 35 razy większy od liczby pasażerów przewiezionych w porcie, w tym segmencie ruchu, w 2018), a następnie Wrocław-Strachowice (+60 tys. pasażerów i 12%) i Szczecin-Goleniów (+32 tys. pasażerów i 197%). Część portów lotniczych odnotowała spadki w ruchu czarterowym. Były to: Lotnisko Chopina w Warszawie oraz porty lotnicze Poznań-Ławica i Kraków-Balice.

Najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym w 2019 przewiózł Enter Air (1,5 mln), a następnie Ryanair Sun (prawie 1 mln) i Smartwings (0,9 mln). Największym wzrostem liczby pasażerów w tym okresie mógł pochwalić się Ryanair Sun (+364 tys. pasażerów i 61%), a następnie Blue Panorama Airlines (+206 tys. pasażerów – wynik prawie 10 razy większy niż w 2018) oraz Enter Air (+194 tys. pasażerów i 14%).

Na podstawie informacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.