Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

IAI stawia na pojazdy rodziny Z

Przemysł zbrojeniowy, 12 maja 2020

Jeden z trzech potentatów branży zbrojeniowej Państwa Hebrajskiego – państwowy koncern Israel Aerospace Industries (IAI), znany z produkcji lotniczej, kosmicznej, elektronicznej i rakietowej, inwestuje w pojazdy.

Wozy Zibar Mk 2 w rękach czeczeńskiego Specnazu defilują na ulicach Groznego  

IAI ogłosił iż zamierza przejąć wytwórnię specjalistycznych wozów terenowych 4x4 wysokiej mobilności Ido Cohena, kierowcy wyścigowego i rajdowego oraz wynalazcy motoryzacyjnego, Ido Off Road Center Ltd, prosperującą w okolicach Hajfy.

Ido Cohen bazując na dostępnych standardowych komponentach – ramach pojazdowych General Motors, układach przeniesienia mocy i 400-konnych turbo dieslach tej samej spółki stworzył innowacyjną rodzinę lekkich wozów do operacji niemal w każdym terenie, przydatnych do celów wojskowych: Zibar, Zmag i ZD.

Wozy Zibar czekają na odbiór w kamuflażu pikselowym, zamówionym przez jednego z odbiorców wojskowych

Przedsiębiorstwo Ido Cohena działa od 1982. Współpracuje z wieloma renomowanymi korporacjami zbrojeniowymi świata. W 2012 dostarczyło odbiorcom 40 pierwszych Zibarów-1, w tym 5 pierwszych dla sił zbrojnych Izraela i policji, ale także innym krajom. Zibary-M zoptymalizowane militarnie z racji swojej potwierdzonej wysokiej mobilności są sprzedawane zwłaszcza z myślą o siłach specjalnych. Cywilne Zibary kupują Amerykanie, a także Rosjanie. W Rosji cena Zibara u dealera sięga 5 mln rubli, czyli tyle ile trzeba zapłacić za kilka renomowanych wozów terenowych (Rosjanie podają także – 100-180 tys. USD w zależności od wyposażenia). W Zibary wyposażony jest między innymi czeczeński Specnaz. 30 egzemplarzy sprzedano odbiorcom w Ameryce Łacińskiej.

Hala montażowa pojazdów Zibar w zakładach Ido Cohena / Zdjęcia: Off Road Center

IAI zamierza budować masowo – dla sił zbrojnych Izraela, ale także na eksport, po przejęciu ich produkcji – wszystkie 3 modele wozów terenowych Ido Cohena: Zibary, Zmagi i ZD. W związku z modernizacją i przebudową wojsk lądowych Państwa Hebrajskiego i ulepszeniem ich mobilności zapotrzebowanie na tego rodzaju wozy wydaje się gigantyczne. IAI planuje również wykorzystanie pojazdów Z jako szybkich ruchomych platform dla swoich rozwiniętych już systemów łączności, rozpoznania, radiolokacji, OP i zestawów zwalczania celów naziemnych, co dodatkowo zwiększyć ma na nie zapotrzebowanie.

Cena przejęcia od Ido Cohena produkcji wozów przeznaczonych do celów militarnych nie została podana publicznie. Wiadomo jednak, że producent i wynalazca izraelski zachował prawo do fabrykacji i dystrybucji swoich pojazdów na rynek cywilny Izraela oraz na eksport. Wiadomo także, że integracją pojazdów rodziny Z z systemami IAI zajmować się ma spółka elektroniczna ELTA z Beer Szewy, zaś linia produkcyjna samochodów ma zostać uruchomiona w zupełnie nowej, dopiero projektowanej wytwórni.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.