Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

IAI stawia na pojazdy rodziny Z

Przemysł zbrojeniowy, 12 maja 2020

Jeden z trzech potentatów branży zbrojeniowej Państwa Hebrajskiego – państwowy koncern Israel Aerospace Industries (IAI), znany z produkcji lotniczej, kosmicznej, elektronicznej i rakietowej, inwestuje w pojazdy.

Wozy Zibar Mk 2 w rękach czeczeńskiego Specnazu defilują na ulicach Groznego  

IAI ogłosił iż zamierza przejąć wytwórnię specjalistycznych wozów terenowych 4x4 wysokiej mobilności Ido Cohena, kierowcy wyścigowego i rajdowego oraz wynalazcy motoryzacyjnego, Ido Off Road Center Ltd, prosperującą w okolicach Hajfy.

Ido Cohen bazując na dostępnych standardowych komponentach – ramach pojazdowych General Motors, układach przeniesienia mocy i 400-konnych turbo dieslach tej samej spółki stworzył innowacyjną rodzinę lekkich wozów do operacji niemal w każdym terenie, przydatnych do celów wojskowych: Zibar, Zmag i ZD.

Wozy Zibar czekają na odbiór w kamuflażu pikselowym, zamówionym przez jednego z odbiorców wojskowych

Przedsiębiorstwo Ido Cohena działa od 1982. Współpracuje z wieloma renomowanymi korporacjami zbrojeniowymi świata. W 2012 dostarczyło odbiorcom 40 pierwszych Zibarów-1, w tym 5 pierwszych dla sił zbrojnych Izraela i policji, ale także innym krajom. Zibary-M zoptymalizowane militarnie z racji swojej potwierdzonej wysokiej mobilności są sprzedawane zwłaszcza z myślą o siłach specjalnych. Cywilne Zibary kupują Amerykanie, a także Rosjanie. W Rosji cena Zibara u dealera sięga 5 mln rubli, czyli tyle ile trzeba zapłacić za kilka renomowanych wozów terenowych (Rosjanie podają także – 100-180 tys. USD w zależności od wyposażenia). W Zibary wyposażony jest między innymi czeczeński Specnaz. 30 egzemplarzy sprzedano odbiorcom w Ameryce Łacińskiej.

Hala montażowa pojazdów Zibar w zakładach Ido Cohena / Zdjęcia: Off Road Center

IAI zamierza budować masowo – dla sił zbrojnych Izraela, ale także na eksport, po przejęciu ich produkcji – wszystkie 3 modele wozów terenowych Ido Cohena: Zibary, Zmagi i ZD. W związku z modernizacją i przebudową wojsk lądowych Państwa Hebrajskiego i ulepszeniem ich mobilności zapotrzebowanie na tego rodzaju wozy wydaje się gigantyczne. IAI planuje również wykorzystanie pojazdów Z jako szybkich ruchomych platform dla swoich rozwiniętych już systemów łączności, rozpoznania, radiolokacji, OP i zestawów zwalczania celów naziemnych, co dodatkowo zwiększyć ma na nie zapotrzebowanie.

Cena przejęcia od Ido Cohena produkcji wozów przeznaczonych do celów militarnych nie została podana publicznie. Wiadomo jednak, że producent i wynalazca izraelski zachował prawo do fabrykacji i dystrybucji swoich pojazdów na rynek cywilny Izraela oraz na eksport. Wiadomo także, że integracją pojazdów rodziny Z z systemami IAI zajmować się ma spółka elektroniczna ELTA z Beer Szewy, zaś linia produkcyjna samochodów ma zostać uruchomiona w zupełnie nowej, dopiero projektowanej wytwórni.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.