Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot Super Horneta Block III

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 08 czerwca 2020

W zakładach Boeinga w St. Louis oblatano pierwszy wielozadaniowy samolot bojowy F/A-18F Super Hornet Block III (nr ser. F287). Wydarzenie odbyło się bez zbytniego rozgłosu – producent opublikował tylko krótki film na swojej stronie internetowej. Podobnie mało spektakularna była też prezentacja tego samolotu, która miała miejsce 8 maja.

F/A-18F Super Hornet Block III kołuje na start do pierwszego lotu / Zdjęcie: Boeing

F287 to pierwszy z dwóch Super Hornetów Block III, które zostaną dostarczone do Naval Air Warfare Center Aircraft Division w Patuxent River w stanie Maryland w celu przetestowania przez personel eskadry doświadczalnej VX-23 nowej awioniki. Kolejnym etapem będą próby uzbrojenia w bazie w China Lake w Kalifornii, które przeprowadzą lotnicy VX-9.

Super Hornet Block III będzie nie tylko zwykłym samolotem myśliwskim zwalczającym lotnictwo przeciwnika, ale dzięki zwiększeniu mocy obliczeniowej komputerów pokładowych i zabudowaniu nowych urządzeń obserwacyjnych i łącza informacyjnego będzie także inteligentnym węzłem taktycznym, zdolnym do odbierania, przetwarzania i przesyłania informacji taktycznych oraz odbierania koordynat celu od samolotów F-35B/C (za pomocą TTN-T i Link 16), EA-18G Growler i E-2D Hawkeye, a także kierowania działaniami bbsl.

W obydwu kabinach załogi F/A-18E/F Block III zabudowano nowe pojedyncze dotykowe wskaźniki wielofunkcyjne o wymiarach 305 x 483 mm, na których każdy z lotników może wyświetlać różne, odrębne parametry i niezależnie kierować użyciem uzbrojenia. Wyposażenie wersji Block III obejmuje też układ samoobrony AN/ALQ-214, zmodernizowany radiolokator AN/APG-79 z anteną fazowaną.

Na górnej powierzchni skrzydeł Super Horneta Block III zabudowane zostaną 2 konforemne zbiorniki paliwa, mieszczące łącznie 1588 l paliwa, co ma umożliwić zwiększenie zasięgu F/A-18E/F Block III o 218-248 km. Zasięg samolotu przenoszącego podkadłubowy zbiornik paliwa oraz 2 kpr p-p AIM-9X Sidewinder i 4 bomby szybujące AGM-154C JSOW lub 2 AIM-9X, 2 kpr p-p AIM-120 i dwie bomby Mk84 ma wynosić 1320 km. Według oficjalnych danych US Navy zasięg bojowy F/A-18E/F z 2 kpr p-p AIM-9 wynosi 2346 km. Po podwieszeniu 3 zbiorników z paliwem o pojemności 1817 dm3 każdy zasięg Super Horneta wzrasta do 3054 km.

Trwałość użytkowa struktury F/A-18E/F Block III ma wynosić ponad 10 tys. h, co oznacza to, że samoloty będą mogły pozostać one w służbie przez co najmniej 50 lat.

Boeing otrzymał umowę na zakup 61 jednomiejscowych F/A-18E i 17 dwumiejscowych F/A-18F Block III w marcu 2019. Dostawy samolotów mają rozpocząć się w przyszłym roku i potrwać do 2024. Dowództwo US Navy planuje, że do 2024 będzie posiadać co najmniej jedną eskadrę wyposażoną w Super Hornety Block III w każdej grupie lotniczej bazującej na pokładzie lotniskowca (Dostawy F/A-18E/F Block II zakończone, 2020-04-27, Kontrakt na Super Hornety Block III, 2019-03-21).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.