Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowy OKRL w Poznaniu

Lotnictwo cywilne, 17 czerwca 2020

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odebrała 15 czerwca od wykonawcy Ośrodek Kontroli Ruchu Lotniczego w sąsiedztwie lotniska Poznań-Ławica. To właśnie stąd będzie mógł być nadzorowany ruch lotniczy na terenie całej Polski. To także pierwsza z inwestycji PAŻP w infrastrukturę na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Inwestycja będzie uruchamiana operacyjnie w kilku etapach. Cały proces powinien zakończyć się w ciągu dwóch lat / Zdjęcie: PAŻP

Ośrodek Kontroli Ruchu Lotniczego w Poznaniu to trzypoziomowy, samowystarczalny, ekologiczny kompleks zbudowany w miejscu starej wieży radarowej. Umowa na realizację inwestycji została zawarta ze spółką Hochtief Polska w maju 2018. Wartość inwestycji wyniosła 91,5 mln zł. Kontrakt został zrealizowany w formule zaprojektuj i wybuduj w czasie 25 miesięcy. Zlecenie objęło zaprojektowanie i budowę nowego OKRL wraz z infrastrukturą techniczną, rozbiórkę istniejących obiektów, adaptację i modernizację wieży o wysokości 24 m, realizację drogi dojazdowej i parkingu.

W poznańskim ośrodku powstanie centrum zapasowe dla CZRL w Warszawie, z którego pełniona będzie służba kontroli ruchu dla portów lotniczych w Polsce, a także centrum rozwoju technologii, którego zadaniem będzie tworzenie wiedzy specjalistycznej w obszarze kontroli ruchu oraz zbudowanie zaplecza wysokiej klasy specjalistów w obszarach związanych z lotnictwem i nowoczesnymi technologiami (Wdrażanie EFES, 2020-05-22).

Remote Tower (tzw. wieża zdalna) to technologia umożliwiająca sprawowanie kontroli ruchu lotniczego w danym porcie z innego, oddalonego nawet o kilkaset kilometrów miejsca z wykorzystaniem zaawansowanych cyfrowych środków transmisji obrazu i dźwięku.

Dokładnie rok temu wspólnie z Politechniką Poznańską i Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym (PCSS) rozpoczęliśmy projekt NaviHub. Laboratorium innowacji, które będzie miało tu swoją siedzibę, pozwoli także na dalszy rozwój systemu koordynacji lotów bsl PANSA UTM – wyjaśnia Janusz Janiszewski, prezes PAŻP.

W kompleksie o powierzchni niemal 10 tys. m. kw. znajdują się m.in. dwie sale o powierzchni 1280 m2 każda, dwie bliźniacze serwerownie (o powierzchni 570 m2 każda), zaplecze socjalne przygotowane dla zespołów kontrolerów, techników i programistów, w tym 50 kapsuł snu. Obiekt wyposażony jest w dwa niezależne zasilenia z sieci elektroenergetycznej i dodatkowo dwa agregaty prądotwórcze o mocy 1,5 MW każdy, które mogłyby zaopatrzyć w prąd średniej wielkości miasto, a do tego zabezpieczony jest systemami UPS z bateriami akumulatorów. W kompleksie znajduje się centrum gaszenia gazem specjalistycznego sprzętu kontrolerskiego, pięć pomp ciepła z wymiennikiem gruntowym o mocy ok. 240 kW, w oparciu o 35 odwiertów o głębokości 200 m. zapewniających ekologiczne i samowystarczalne zasilanie, a także stanowiska przygotowane do ładowania samochodów elektrycznych, czy parking dla rowerów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.