Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

44 tys. USD za godzinę lotu F-22!

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 11 lipca 2009

Pentagon poinformował, że godzina lotu najnowszego amerykańskiego myśliwca F-22 kosztuje aż 44 tys. USD. Główną tego przyczyną jest podatność na uszkodzenia pokrycia nadającego własności stealth.

Informację o rekordowych kosztach eksploatacji F-22 podał Washington Post, powołując się na informację specjalnej komisji Pentagonu badającej przyczyny dużych wydatków na użytkowanie myśliwca. Według gazety, godzina lotu F-22 wymaga ponad 30 godzin obsługi naziemnej. Samolot może lecieć zaledwie 1,7 h zanim uszkodzenia powłoki osiągną stan krytyczny - poinformował anonimowy urzędnik Pentagonu.

Pokrycie F-22 może uszkodzić nawet zwykły deszcz, a naprawa jest bardzo skomplikowana. Konstruktorzy samolotu i specjaliści USAF nie potrafią poradzić sobie z tym problemem od połowy lat 1990. Darrol Olsen, inżynier zwolniony przez Lockheed Martina w 1999, twierdzi, że koncern oszukał odbiorców, czyli USAF, oferując niedopracowane technologie. Aby zamaskować problem, F-22 jest pokrywany dodatkowymi warstwami powłok o masie 272 kg. Nieplanowane wcześniej prace rozwojowe spowodowały wzrost ceny jednostkowej F-22 o ok. 50 mln USD.

Podatność pokrycia na uszkodzenia wpływa na niską gotowość operacyjną F-22. W okresie od października 2008 do maja 2009 wynosiła ona zaledwie 55%. Przy czym samoloty te nigdy nie były używane w warunkach bojowych, na przykład w Iraku, czy Afganistanie.

Kłopoty z F-22 oznaczają, że Amerykanie nie poczynili zasadniczego postępu w zakresie uproszczenia eksploatacji samolotów klasy stealth w porównaniu do bombowców strategicznych B-2. Co prawda nowe myśliwce nie potrzebują specjalnych, klimatyzowanych hangarów do obsługi pokrycia, ale nadal wymaga ono naprawy po każdym locie.

Dostawy seryjnych F-22 produkowanych przez Lockheed Martina trwają od 2005. Pentagon zdecydował o zaprzestaniu ich zakupów, na co nie chce zgodzić się Senat. Na kontynuowaniu produkcji zależy też potencjalnym importerom, w tym Japonii i Izraelowi, którzy są zainteresowani zakupem F-22 mimo ich niezwykle wysokiej ceny, sięgającej 300 mln USD. Na eksport miałaby powstać specjalna, zubożona wersja samolotu, nie zawierająca najbardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.