Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Belite wystartował

Lotnictwo cywilne, 14 lipca 2009

Już wkrótce na rynku USA pojawi się nowy, ultralekki samolot w zestawach do składania - Belite. Jednoosobowa maszyna, o maksymalnej masie startowej ok. 250 kg, została oblatana 4 lipca.

Jak każda konstrukcja ultralekka, także Belite ma przede wszystkim zapewniać maksimum przyjemności z latania. Dzięki zastosowaniu tylniej szyby, konstruktorowi udało się dodatkowo uzyskać możliwość dookolnej obserwacji. Rozbieg i dobieg są bardzo krótkie, wynoszą jedynie ok. 35 m

Belite został stworzony i oblatany przez Jamesa Wiebe. Wzbił się w powietrze na lotnisku Colonel James M. Jabara Airport w Wichita. Sesja próbna trwała 90 minut, w trakcie których samolot kilka razy lądował i stratował.

Belite jest w dużej mierze wykonany z kompozytów, dzięki czemu charakteryzuje się wyjątkowo niską masą. Przed lotem, bez paliwa i części planowanej do zabudowy awioniki, samolot ważył jedynie 81,5 kg, przy długości 5,4 m oraz rozpiętości skrzydeł 8,3 m.

Do pierwszego lotu samolot został wyposażony w 28-konny silnik MZ-38. Pozwoliło to na osiągnięcie prędkości maksymalnej rzędu 90 km/h i prędkości przepadania 44,5 km/h. Docelowo Belite ma być jednak przystosowany do nieco większych jednostek napędowych Rotaxa, dzięki czemu prędkość maksymalna - na razie jedynie obliczeniowa - wzrośnie do 123 km/h.

Przy konstrukcji Belite, James Wiebe wzorował się na jednoosobowych samolotach rodziny Kitfox, które cieszą się ogromną popularnością. W ciągu 25 lat produkcji, sprzedano ich 4200 egz., w zestawach do samodzielnego montażu. Są one jednak wykonane w klasycznej technologii i mają średnio dwukrotnie większą masę / Zdjęcia: Belite Aircraft

Samolot posiada instalację elektryczną i podstawowe urządzenia awioniczne. Prototyp został również przystosowany do zabudowy panelu Garmin 496. Masa pustej, w pełni ukompletowanej maszyny nie przekroczy 115 kg, a więc wartości, do której można budować samoloty, nie wymagające posiadania licencji pilota. Maksymalna masa startowa nie przekroczy 250 kg. Zawiera się w niej również ok. 19 l paliwa, co w przypadku prototypu pozwala na dwugodzinny lot.

Z drugiej jednak strony, takie ultralekkie maszyny nie podlegają bezpośredniemu nadzorowi władz lotniczych. Osoba, która zdecyduje się na zakup elementów do samodzielnego składania, w myśl przepisów USA, ponosi całkowitą odpowiedzialność za swoje działania. Nie może nawet skarżyć producenta, w przypadku wystąpienia awarii lub wypadku lotniczego.

Belite może być również przystosowany do zabudowy mocniejszych, czterocylindrowych silników. W takiej sytuacji masa samolotu pustego wzrośnie do ok. 135 kg, który będzie zaliczany do kategorii eksperymentalnej.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.