Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Przylot europejskiego C-17

Lotnictwo wojskowe, 17 lipca 2009

14 lipca rozpoczęła się dyslokacja z USA na Węgry pierwszego, z trzech zamówionych, ciężkich samolotów transportowych Boeing C-17 Globemaster III. Maszyny zostały pozyskane ze składek 12 państw, w tym Polski.

C-17 w czasie startu z Long Beach. Na stateczniku poziomym, słabo widoczne na tak małym zdjęciu, widoczne są napisy SAC, Papa i 01. Pierwszy to skrót od Strategic Airlift Capability, nazwy programu pozyskania przez 12 państw członkowskich zdolności do strategicznego transportu lotniczego, drugi to nazwa węgierskiej bazy, trzeci - nr samolotu. Pozostałe dwa powinny pojawić się na Węgrzech we wrześniu i październiku / Zdjęcie: US Air Force

Uroczyste przekazanie praw własności samolotu, w ręce amerykańskiego płk. Johna Zazworsky`ego - dowódcy wielonarodowej eskadry transportowej - odbyło się w Long Beach. Niedługo potem samolot wystartował do Charleston, gdzie został załadowany ciężki sprzęt, niezbędny do uruchomienia bazy w węgierskim Papa, które wybrano ma miejsce stacjonowania 3 Globemasterów. W trakcie pierwszych lotów, w kokpicie, a także jako specjaliści od załadunku, służą lotnicy z USA, ale również Norwegii i Szwecji.

Pierwszy samolot - prawdopodobnie po międzylądowaniu w Ramstein - dotrze do Papa niedługo przed oficjalnym otwarcie bazy, co planowane jest na 27 lipca.

Porozumienie transportu strategicznego NATO zawarły Bułgaria, Estonia, Litwa, Holandia, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowenia, USA, Węgry oraz kraje PdP - Finlandia i Szwecja. Polska podpisała list intencyjny w tej sprawie 2 lata temu, a pełną akcesję 15 lipca 2008 i opłaciła swoją część należności na organizację, administrację przedsięwzięcia, zakup samolotów i przygotowanie bazy (40 mln Euro).

Pierwsze loty transportowe europejskie C-17 wykonają jeszcze w tym roku, w wymiarze 630 h. W następnym - już 3100 h. Nasz kraj wykupił 150 h lotu rocznie, za równowartość nieco ponad 6 mln Euro (zobacz: 150 godzin Globmasterów dla Polski). Oznacza to, że godzina lotu będzie nas kosztować ok. 170 tys. zł., a jeden lot na trasie Papa-Kabul, ok. 1 mln zł. Trzeba jednak pamiętać, że samolot może zabrać do 80 t ładunków, co z kolei odpowiada ładowności 9 samolotów CASA C-295M. W cenę należy także wliczyć wszystkie składowe użytkowania Globemasterów III.

Papa stacjonuje 6 naszych żołnierzy, w tym dwóch pilotów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.