Brytyjska Samad Aerospace w ubiegłym roku poinformowała o pracach nad demonstratorem technologii latającej taksówki z napędem hybrydowym. Teraz przedsiębiorstwo ujawniło więcej szczegółów. Q-Starling ma unosić się w powietrzu, wykorzystując ciąg wentylatora o dużej średnicy, a mniejsze wentylatory w skrzydłach i usterzeniu poziomym mają służyć do sterowania. Samolot jest wyposażony w system fly-by-wire z pojedynczym bocznym drążkiem sterowym.
Q-Starling ma rozpiętość i długość równą nieco ponad 9 m. Jego maksymalna masa startowa wynosi 1040 kg. Maksymalna prędkość przelotowa ma wynosić 460 km/h, a zasięg 800 km. Pułap ma sięgać 4,5 km.
Samolot ma startować i lądować pionowo z wykorzystaniem wentylatorów. Powyżej prędkości 120 km/h główny wentylator ma być zamykany. Według Samad Aerospace, Q-Starling ma być wyposażony w liczne systemy bezpieczeństwa, by zapewnić stabilny lot w fazach przejściowych. Uzupełni je spadochron ratunkowy. By pilot opanował funkcjonowanie nowych systemów ma wystarczyć dodatkowe szkolnie trwające zaledwie 10 godzin.
W skład hybrydowo-elektrycznego napędu Q-Starling mają wchodzić dwie zmodyfikowane turbosprężarki PBS TS100 o mocy 180 kW (241 KM). Mają one spalać bio olej napędowy. Podczas startu i lądowania silniki główne będą wspomagane przez akumulatory.
Brytyjski start-up planuje rozpoczęcie produkcji seryjnych Q-Starling w 2023. Docelowo produkcja ma sięgać 500 samolotów rocznie. Ich cenę jednostkową szacuje się dziś na 2 mln USD.