Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Q-Starling – mały hybrydowy VTOL

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 05 października 2020

Brytyjska Samad Aerospace w ubiegłym roku poinformowała o pracach nad demonstratorem technologii latającej taksówki z napędem hybrydowym. Teraz przedsiębiorstwo ujawniło więcej szczegółów. Q-Starling ma unosić się w powietrzu, wykorzystując ciąg wentylatora o dużej średnicy, a mniejsze wentylatory w skrzydłach i usterzeniu poziomym mają służyć do sterowania. Samolot jest wyposażony w system fly-by-wire z pojedynczym bocznym drążkiem sterowym.

W podstawowej wersji Q-Starling ma być latającą taksówką przewożącą dwie osoby w luksusowych warunkach / Zdjęcie: Samad Aerospace

Q-Starling ma rozpiętość i długość równą nieco ponad 9 m. Jego maksymalna masa startowa wynosi 1040 kg. Maksymalna prędkość przelotowa ma wynosić 460 km/h, a zasięg 800 km. Pułap ma sięgać 4,5 km.

Samolot ma startować i lądować pionowo z wykorzystaniem wentylatorów. Powyżej prędkości 120 km/h główny wentylator ma być zamykany. Według Samad Aerospace, Q-Starling ma być wyposażony w liczne systemy bezpieczeństwa, by zapewnić stabilny lot w fazach przejściowych. Uzupełni je spadochron ratunkowy. By pilot opanował funkcjonowanie nowych systemów ma wystarczyć dodatkowe szkolnie trwające zaledwie 10 godzin.

Q-Starling ma być napędzany przez hybrydowo-elektryczny turbogenerator, który zapewni moc dla wentylatora nośnego o dużej średnicy oraz mniejsze wentylatory sterujące / Zdjęcie: Samad Aerospace

W skład hybrydowo-elektrycznego napędu Q-Starling mają wchodzić dwie zmodyfikowane turbosprężarki PBS TS100 o mocy 180 kW (241 KM). Mają one spalać bio olej napędowy. Podczas startu i lądowania silniki główne będą wspomagane przez akumulatory.

Brytyjski start-up planuje rozpoczęcie produkcji seryjnych Q-Starling w 2023. Docelowo produkcja ma sięgać 500 samolotów rocznie. Ich cenę jednostkową szacuje się dziś na 2 mln USD.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.