Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Q-Starling – mały hybrydowy VTOL

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 05 października 2020

Brytyjska Samad Aerospace w ubiegłym roku poinformowała o pracach nad demonstratorem technologii latającej taksówki z napędem hybrydowym. Teraz przedsiębiorstwo ujawniło więcej szczegółów. Q-Starling ma unosić się w powietrzu, wykorzystując ciąg wentylatora o dużej średnicy, a mniejsze wentylatory w skrzydłach i usterzeniu poziomym mają służyć do sterowania. Samolot jest wyposażony w system fly-by-wire z pojedynczym bocznym drążkiem sterowym.

W podstawowej wersji Q-Starling ma być latającą taksówką przewożącą dwie osoby w luksusowych warunkach / Zdjęcie: Samad Aerospace

Q-Starling ma rozpiętość i długość równą nieco ponad 9 m. Jego maksymalna masa startowa wynosi 1040 kg. Maksymalna prędkość przelotowa ma wynosić 460 km/h, a zasięg 800 km. Pułap ma sięgać 4,5 km.

Samolot ma startować i lądować pionowo z wykorzystaniem wentylatorów. Powyżej prędkości 120 km/h główny wentylator ma być zamykany. Według Samad Aerospace, Q-Starling ma być wyposażony w liczne systemy bezpieczeństwa, by zapewnić stabilny lot w fazach przejściowych. Uzupełni je spadochron ratunkowy. By pilot opanował funkcjonowanie nowych systemów ma wystarczyć dodatkowe szkolnie trwające zaledwie 10 godzin.

Q-Starling ma być napędzany przez hybrydowo-elektryczny turbogenerator, który zapewni moc dla wentylatora nośnego o dużej średnicy oraz mniejsze wentylatory sterujące / Zdjęcie: Samad Aerospace

W skład hybrydowo-elektrycznego napędu Q-Starling mają wchodzić dwie zmodyfikowane turbosprężarki PBS TS100 o mocy 180 kW (241 KM). Mają one spalać bio olej napędowy. Podczas startu i lądowania silniki główne będą wspomagane przez akumulatory.

Brytyjski start-up planuje rozpoczęcie produkcji seryjnych Q-Starling w 2023. Docelowo produkcja ma sięgać 500 samolotów rocznie. Ich cenę jednostkową szacuje się dziś na 2 mln USD.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.