Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ostatni F-5M dla FAB

Lotnictwo wojskowe, 19 października 2020

Przedstawiciele Força Aérea Brasileira (FAB, wojsk lotniczych Brazylii) odebrali 14 października w zakładahc Embraera w Gavião Peixoto 49. i ostatni myśliwiec F-5E Tiger zmodernizowany przez Embraera do najnowszego standardu F-5M. Samolot, nr takt. FAB 4810, wejdzie w skład 1º Esquadrão do 14º Grupo de Aviação (1º/14º GAv) Pampa, stacjonującej w bazie Canoas.

Ostatni F-5FM, jaki trafił do FAB, to jeden z trzech samolotów ex-jordańskich / Zdjęcie: MO Brazylii

Modernizacja myśliwców F-5 FAB rozpoczęła się w 2005. Plany zakładały zmodernizowania 51 Tigerów do standardu nazwanego wówczas F-5BR, za sumę 285 mln USD. Od początku zakładano, że samoloty przejdą naprawy struktury, pozwalające na eksploatowanie ich przez kolejnych 15 lat i zostaną wyposażone w nową awionikę oraz nowoczesne systemy uzbrojenia i samoobrony. Ostatecznie zmniejszono liczbę samolotów, które zamierzano unowocześnić do 46 (43 jedno- i 3 dwumiejscowych). Zmianie uległo także ich oznaczenie – na F-5EM/FM.

W 2007 Brazylia odkupiła od Jordanii 11 Tigerów (7 F-5E i 4 F-5F). Cztery lata później podpisano, wart 100 mln USD, kontrakt dotyczący ich modernizacji do standardu F-5EM/FM, jednak przedsięwzięcie napotkało trudności. Ostatecznie tylko trzy F-5F zostały unowocześnione. Samoloty otrzymały n-ry takt. od 4810 do 4812. Jako ostatni do FAB trafił w/w 4810 (Ex-jordańskie F-5 zamiast F-2000?, 2013-09-02, Połowa brazylijskich F5 zmodernizowana, 2008-04-02).

F-5M zostały wyposażone w izraelską awionikę glass cockpit umożliwiająca wykonywanie lotów niezależnie od pory doby, w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Załoga ma do dyspozycji wskaźniki nahełmowe, sterownice HOTAS, dwa komputery pokładowe i zintegrowany układ nawigacji bezwładnościowej sprzężony z odbiornikiem GPS (INS/GPS). Wszystkie parametry lotu i dane dotyczące zespołu napędowego oraz systemów celowniczych i uzbrojenia są wyświetlane na trzech kolorowych wskaźnikach wielofunkcyjnych, dostarczonych przez Elbit i wskaźniku przeziernym, produkcji El Op. Oświetlenie kabiny i zewnętrzne przystosowane jest do wykonywania lotów przy użyciu okularowych wzmacniaczy obrazu (NVG). Załoga ma też do dyspozycji nowe fotele wyrzucane. Wszystkie elementy wyposażenia awionicznego, nawigacyjnego i typy uzbrojenia, jakie przenoszą F-5EM/FM są zunifikowane z wyposażeniem zabudowanym w samolotach A-29 ALX Super Tucano i AMX A-1M.

F-5EM/FM są wyposażone we włoski wieloczynnościowy radar doppplerowski Fiar Grifo F, umożliwiający zwalczanie celów powietrznych, naziemnych i morskich. Jednym z najważniejszych elementów ich wyposażenia jest łącze Sistema de Comunicaçoes por Enlaces Digitais da Aeronáutica (SISCENDA), umożliwiające wymianę informacji taktycznych pomiędzy jednostkami wszystkich rodzajów sił zbrojnych Brazylii przy pomocy radiostacji Rohde & Schwarz M3AR z modułem Have Quick II.

Wszystkie brazylijskie Tigery są przystosowane do pobierania paliwa w locie za pomocą przewodu elastycznego i mają zabudowaną pokładową wytwornicę tlenu (OBOGS), dzięki czemu czas trwania ich misji jest ograniczony tylko wydolnością pilotów.

Samoloty przystosowane są do przenoszenia całej gamy uzbrojenia – pocisków powietrze-powietrze bliskiego zasięgu MAA-1 Piranha produkcji krajowej i izraelskich Python 3/4, bomb kierowanych laserowo, pocisków p-p średniego zasięgu Derby, a także bomb klasycznych i zasobników z wyposażeniem. W ub. r. rozpoczęto prace nad nowym pociskiem manewrującym MICLA-BR, o zasięgu 300 km, który mają przenosić F-5M (MICLA-BR ujawniony , 2019-10-01).

Pierwsze ze zmodernizowanych F-5M zbliżają się już do końca zakładanego okresu trwałości użytkowej. Decyzja o pozostawieniu ich w służbie wymagałaby przeprowadzenia kolejnych przeglądów strukturalnych. Należy też pamiętać, że F-5M są obecnie jedynymi myśliwcami FAB, a dostawy nowych F-39 Gripen rozpoczną się co prawda już w 2021, jednak w przyszłym roku wojsko odbierze tylko 4 zamiast 11 samolotów (F-39 już w Brazylii, 2020-09-25).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.