Rosja buduje nowej generacji głębokowodne specjalistyczne pojazdy podwodne, specjalnie zaprojektowane do ewakuacji załóg zatopionych okrętów podwodnych – oznajmił dowódca rosyjskiej floty admirał Nikołaj Jewmienow. Jest to efekt tragedii marynarzy zatopionego w sierpniu 2000 okrętu podwodnego Kursk i nieudanych prób przyjścia z pomocą ocalałym.
Okazją do złożenia tej deklaracji przez Jewmienowa było oddanie w połowie października 2020 do dyspozycji rosyjskiej marynarce wojennej (po próbach morskich i wojskowych) kolejnego wyremontowanego i zmodernizowanego głębokowodnego pojazdu ratunkowego AS-28 typu Priz. Ceremonia miała miejsce na terenie stoczni specjalnej spółki akcyjnej Kanonierskij Sudostroitielnyj Zawod (jej tradycje sięgają 1883) w Petersburgu. Odnowiony AS-28 zostanie przekazany do dyspozycji jednostki ratownictwa okrętów podwodnych Floty Czarnomorskiej.
Najnowszy ratowniczy pojazd głębokowodny floty rosyjskiej – AS-40 (projektu 182271 Biestier-1) został zbudowany w stoczni Admiralskije Wierfy i oddany do dyspozycji marynarki 3 listopada 2015. Dysponuje on automatycznym systemem dokowania do włazu zatopionego okrętu podwodnego niemal w każdym jego położeniu, aby podjąć załogę. A było to kluczowym elementem trudności i tragicznego niepowodzenia operacji ewakuacji rosyjskich marynarzy zamkniętych w ocalałej po wybuchu rufowej części zatopionego Kurska.
Takie same urządzenia ułatwiające dokowanie otrzymują remontowane obecnie i modernizowane starszej generacji rosyjskie głębokowodne pojazdy ratownicze typu Priz (mogą się zanurzać do 1000 m) i Biestier (zanurzenie do 700-800 m). Najnowszy program ich odnowienia i projektowania nowych systemów ratowniczych rosyjska flota uruchomiła w 2019. Przewidziany jest na 10 najbliższych lat.
Petersburski Kanonierskij Zawod zajmuje się remontami i modernizacją głębokowodnych pojazdów ratowniczych floty rosyjskiej od 2008. Na początku spółka zajmowała się głównie Prizami (projektu 1855). W 2010 oddano Flocie Bałtyckiej AS-26, w 2014 – Flocie Oceanu Spokojnego – AS-30, a w 2016 – Flocie Północnej – AS-34. Prócz tego wyremontowano okręty pomocnicze – ratunkowe, przenoszące pojazdy głębokowodne i przeznaczone do zabezpieczania ich operacji – w 2014 jednostkę Sajany, a w 2016 – SS-750 (dawny KIŁ-141)
7 listopada 2017 do remontu w Kanonierskim Zawodie przyjęto do modernizacji pierwszy ratowniczy pojazd podwodny typu Biestier – AS-36 (projektu 18270). Jest to konstrukcje korzeniami sięgająca lat 1980. Budowę pierwszego aparatu serii AS-36 uruchomiono w stoczni Krasnoje Sormowo w 1989, oddano zaś do użytku w 1996. Gruntowna modernizacja i przebudowa pierwszego starszego Biestiera (otrzyma te same systemy automatycznego, podwodnego dokowania, hydrolokacji, hydroakustyki i obserwacji telewizyjnej co najnowsze serii AS-40) przewidywana jest do 2021. AS-36 przeznaczony będzie dla Floty Północnej. Zmodernizowany AS-36 będzie zdolny ewakuować jednocześnie 22 marynarzy z pokładu zatopionego okrętu podwodnego z głębokości do 800 m. Lub służyć jako podwodna baza ratownicza dla płetwonurków do głębokości 60 m. Pojazd po modernizacji przejść ma próby bardzo głębokiego zanurzenia w akwenie Morza Bałtyckiego, a potem na poligonie w akwenie Morza Barentsa.
Według informacji służby prasowej floty rosyjskiej – dysponuje ona już 6 odnowionymi głębokowodnymi pojazdami podwodnymi. Kanonierskij Zawod podaje, że przy odmładzaniu pojazdów typy Priz z kadłubami z tytanu zdobyto konieczne doświadczenie, które zostało wykorzystane przy pracach ze starszym Biestierem.