Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

LPR wróciło do Katowic

Służby państwowe, 27 października 2020

23 października br. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe po 13 latach wróciło do Katowic. Tego dnia o godz. 7:00 załoga Ratownika 4. rozpoczęła dyżur w nowej siedzibie na lotnisku Muchowiec.

Dyżury w nowej katowickiej bazie LPR pełnione są codziennie w godz. od 7:00 do 20:00 / Zdjęcie: LPR 

Nowa baza wybudowana została na własnościowej działce LPR w Katowicach. Załoga stacjonującego tam śmigłowca EC135 ma do dyspozycji budynek o powierzchni ponad 700 m², w którym zlokalizowano pomieszczenia operacyjne, socjalne, magazyny medyczne i techniczne oraz hangar. Rozkład zaplanowano tak, by jak najsprawniej móc odtworzyć gotowość załogi do kolejnej misji. Baza jest wyposażona w stację paliw i elektryczną platformę, na której można przetransportować śmigłowiec z hangaru do miejsca startu bez użycia ciągnika.

Budowa bazy i przyległej infrastruktury trwała rok i kosztowała ponad 7,7 mln zł. Inwestycję zrealizowano w ramach współfinansowania ze środków Unii Europejskiej – Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, projekt pn. Wsparcie baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – etap 2. 20% stanowiły fundusze unijne, a pozostałe 80% sfinansowano z budżetu państwa, z części której dysponentem jest Minister Zdrowia.

Wcześniej, w latach 1963-2007, baza lotnictwa sanitarnego na Śląsku funkcjonowała właśnie w Katowicach. Następnie bazę LPR przeniesiono do Gliwic, do wynajmowanych pomieszczeń aeroklubowych, jednak coraz trudniej było tam spełnić wymogi dla jej funkcjonowania.

W grudniu 2019 baza LPR została przeniesiona na teren Bielskiego Parku Technologicznego Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacji w Kaniowie w okolicach Bielska-Białej, skąd załogi Ratownika 4 mogły łatwiej docierać do turystów poszkodowanych na szlakach Beskidów.

Obecnie śląska baza LPR, zlokalizowana ponownie w Katowicach, jest jedną z 21 stałych baz HEMS w Polsce. W skład załogi stacjonującego tam śmigłowca wchodzą: pilot, ratownik medyczny/pielęgniarz i lekarz. Śmigłowce LPR najczęściej wysyłane są do wypadków komunikacyjnych i nagłych zachorowań, takich jak zawał serca czy udar mózgu (Pracowity rok LPR, 2020-01-07).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.