Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ostatni etap prób C-27J NG

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 18 listopada 2020

Koncern Leonardo rozpoczął ostatnie próby zmodernizowanego transportowca C-27J Spartan Next Generation. W porównaniu z protoplastą jego maksymalna masa do startu wzrosła o 1000 kg, do 31 800 kg. W kadłubie samolotu można przewieźć ładunek o masie 11 600 kg (np. maksymalnie 60 żołnierzy, w konfiguracji zagęszczonej). Wytrzymałość podłogi ładowni to niemal 5000 kg/m2.

Pierwszy C-27J w nowej konfiguracji zostanie dostarczony pierwszemu klientowi już w 2021. Wszystkie jej elementy mogą zostać zabudowane w już użytkowanych Spartanach / Zdjęcie: Leonardo  

C-27J Next Generation wyposażony jest w niewielkie winglety, które ułatwiają jego operowanie z nieutwardzonych, krótkich pasów startowych, położonych na dużej wysokości, w wysokich temperaturach otoczenia i polepszają sterowność samolotu w locie na małej wysokości, a także zwiększają wysokość lotu z jednym silnikiem niepracującym o ok. 150 m. Dodatkową zaletą jest pomocniczy zespół napędowy (APU), pozwalający na wykonywanie lotów z lotnisk i lądowisk bez rozbudowanej infrastruktury (Oblot zmodernizowanego Spartana , 2018-12-04).

W kabinie załogi zabudowano 5 kolorowych wyświetlaczy wielofunkcyjnych, które mają nową i ulepszoną symbologię i umożliwiają wykonywanie lotów w okularowych wzmacniaczach obrazu. Zdwojony układ sterowania lotem obejmuje m.in. dwa cyfrowe piloty automatyczne z funkcją zarządzania działaniem zespołu napędowego, który stanowią 2 silniki turbinowe Rolls Royce AE2100-D2A o mocy 3458 kW każdy, poruszające sześciołopatowe śmigła Dowty R-39, umożliwiające rozwinięcie prędkości przelotowej 602 km/h i lot na maksymalnej wysokości 9144 m.

Samolot został przystosowany do wykonywania lotów w kontrolowanej cywilnej przestrzeni powietrznej według RNP (Required Navigation Performance – wymaganych charakterystyk nawigacyjnych, definiowanych dla różnych etapów lotu, które uniezależniają nawigację od fizycznej lokalizacji urządzeń nawigacyjnych). Piloci mają do dyspozycji łącze danych FANS 1/A+, układ antykolizyjny TCAS 7.1, wyposażenie umożliwiające wykonywanie lądowań wg. wskazań ILS kat.II i ulepszony układ ostrzegający o bliskości ziemi TAWS, a także nowy radiolokator meteorologiczny i urządzenia radionawigacyjne, urządzenia do łączności radiowej i satelitarnej i nowy system łączności wewnętrznej.

Nowe oświetlenie tablicy przyrządów i ładowni oparte jest na diodach elektroluminescencyjnych. Wszystkie elementy instalacji elektrycznej i interfejsy awioniki zostały całkowicie zastąpione nowymi elementami opracowanymi przez Leonardo. Samolot wyposażony jest także w nowy układ identyfikacji swój-obcy (IFF) Mod 5 i ADS-B out i ma zdolność wykonywania podejść do lądowania VNAV. Opcjonalnie można zabudować układ samoobrony (DASS), urządzenia łączności kodowanej i panele opancerzenia.

Dzięki wielu zestawom i urządzeniom umieszczonych na paletach C-27J Next Generation można szybko przystosować do wykonywania różnorodnych zadań – bezpośredniego wsparcia ogniowego, transportu taktycznego, patrolowania morza, zwalczania okrętów podwodnych, dowodzenia, kierowania, wywiadu, rozpoznania i obserwacji, zrzutu spadochroniarzy i ładunków, ewakuacji medycznej, transportu VIP-ów, niesienia pomocy humanitarnej czy gaszenia pożarów (Kenijskie Spartany w służbie , 2020-02-18).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.